Všeobecné obchodní podmínky jako inspirace pro umělce. Německý muzikál si dělá legraci z Facebooku

Jsou psané malým písmem na spoustě stránek. Málokdo je čte, ale skoro všichni s nimi nakonec skoro souhlasí. Řeč je o všeobecných obchodních podmínkách, nedílné součásti smluv, které lidé uzavírají na papíře nebo na internetu. A někdy se pak nestačí divit, k čemu se vlastně zavázali. Ten pocit znají i stamiliony uživatelů sociální sítě Facebook. Právě o jeho obchodních podmínkách teď bude nový muzikál v německých Brémách.

Brémy Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Facebook | Foto: Fotobanka Pixabay | Zdroj: Pixabay

Má to být příběh plný vzestupů a pádů, navíc s milostnou zápletkou. Na jedné straně spisovatelka, co dlouhé roky sepisuje rozsáhlé dílo a nikdo ho nechce vydat, protože je strašně suchopárné. Na druhé straně nadšený programátor, kterému chybí sepsaná pravidla pro jeho skvělou a zatím neznámou sociální síť.

Tvůrci muzikálu označují všeobecné obchodní podmínky Facebooku za jeden z nejmytičtějších textů dneška. Sotvakdo je četl, ale ovlivňují miliardy lidí, kteří tuhle sociální síť používají. Kontroverze se týkají hlavně soukromí uživatelů Facebooku, třeba toho jak firma používá jejich údaje, aby umožnila inzerentům lépe zacílit reklamu.

„Facebook je vlastně extrémně bohatá firma právě díky tomu, že umí nahlížet do našeho soukromí. Vydělává na tom, že nabízí velmi dobře zacílenou reklamu. Umí ji zacílit právě díky tomu, že Facebooku prozradíme spoustu informací o našem životě,“ shrnuje analytik sociálních sítí Českého rozhlasu Adam Javůrek.

Nový muzikál v Brémách taky láká diváky sloganem, že všeobecné obchodní podmínky Facebooku by neměly být jen elitářskou věcí, ale obohacením pro všechny. Pokud v tom cítíte ironii, je to správně.

Recesistický projekt 

Muzikál je skrznaskrz recesistický projekt a v jeho pozadí stojí dva brémští autoři satirického webu Postillon, který má v Německu statisíce čtenářů.

Facebook už byl ve své historii terčem různé kritiky, parodií i žalob. Před třemi lety si skupinka amerických komiků tímhle muzikálovým číslem dělala legraci ze závislosti na Facebooku a z toho, jak na něm lidé tráví příliš mnoho času.

Na to, že firmy můžou do obchodních podmínek schovat leccos, upozornily před časem i dva poskytovatelé bezdrátového internetu v Británii. Do textu vložili pár bizarních změn, a lidé co chtěli na wifi, se tak nevědomky zavázali třeba k veřejně prospěšným pracím nebo k tomu, že firmě odevzdají své prvorozené dítě. Nikdo to ale nakonec nevymáhal.

Vojtěch Berger Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme