Karlovarský festival představil ukrajinské filmy a tvůrce
Karlovarský filmový festival v úterý láme do své druhé poloviny. První ze dvou svátečních dnů byl více než jiné ve znamení Ukrajiny, byť tamní situaci připomíná mnoho jeho hostů. V rámci podpory ukrajinských filmařů v úterý ve Varech prezentovalo osm autorů celovečerní hrané projekty, které jsou ve finální fázi výroby a které vznikly na Ukrajině nebo s podporou Ukrajiny.
Tato prezentace by se jinak odehrála na mezinárodním festivalu v ukrajinské Oděse, tam se ale kvůli válce letošní festival nemůže uskutečnit. V úterý večer se bude promítat v české předpremiéře ukrajinsko-český snímek Pohled motýla.
Spousta lidí a zamilovaní pejsci. ‚Po covidu jsme to chtěli rozsvítit,‘ říká autor plakátu pro filmové Vary
Číst článek
Snímek o mladé ženě sužované válečným traumatem a o síle mu vzdorovat natočil režisér Maksym Nakonečnyj, který festival ve Varech navštívil, českou koproducentkou byla Dagmar Sedláčková. Film měl premiéru na festivalu v Cannes.
Režisér Nakonečnyj natáčí nyní v Kyjevě dokument o současné válce na Ukrajině. Téma jeho filmu Pohled motýla tak dostalo nečekaně aktuální kontext - jeho hlavní hrdinka se vyrovnává s traumatem z války, tehdy zatím jen v Donbasu.
O Ukrajině a především o své pomoci tamním lidem prostřednictvím neziskové organizace BlueCheck Ukraine mluvil hned po svém příjezdu na festival americký herec a režisér Liev Schreiber. Podporu Ukrajině také veřejně vyjadřují na festivalu mnozí tvůrci.
Filmy ukážou jací Ukrajinci jsou
Na festivalu byl v úterý také uveden koprodukční snímek Pamfír odehrávající se na ukrajinsko-rumunských hranicích. Vizuálně působivé drama uvedla producentka Oleksandra Kostinová a zároveň omluvila debutujícího režiséra Dmytra Sucholytkyje-Sobčuka, který na festival ze zmíněných důvodů nemohl dorazit.
„Možná ve filmu najdete odpovědi na to, co je Ukrajina za zemi, jací jsou Ukrajinci a proč bojují za svou svobodu," naznačila Kostinová.
Reakce na uvedení ruského filmu je pochopitelná. Z programu ho ale nestáhneme, říká Och
Číst článek
„I když se jedná o místně omezený příběh, pojednává o univerzálních tématech jako rodina, vztahy, hranice – a to nejen pozemní, ale i ty lidské. A co jsme všechno schopni udělat, když ty hranice někdo překročí," vyprávěla producentka.
Jedním z výrazně regionálních prvků je i svátek malanka, tradiční maškarní slavnost, jakási obdoba masopustu. „V tomto regionu se jedná o velmi důležitou pohanskou tradici, jelikož z chlapců se stávají muži. Těchto iniciačních rituálů se účastní jen muži a sjíždějí se sem z celé Ukrajiny i ze zahraničí," popisuje souvislosti filmu.
Ten vypráví o Leonidovi, kterému nikdo neřekne jinak než Pamfír a který se v době svátku po měsících práce v zahraničí vrací domů. Pro mohutného, málomluvného muže, který vyloudí úsměv na tváři jen zřídkakdy, je rodina vším.
Když se jeho syn Nazar dostane do nesnází, Pamfír neváhá, rozhodne se vrátit ke své temné minulosti a naposledy riskovat. Režisér ve svém debutu kombinuje prvky antické tragédie, westernu i thrilleru a přivádí na plátno jednoho z nejcharizmatičtějších hrdinů poslední doby, uvádějí pořadatelé festivalu.