Digitalizace není spása. Vždycky musí zůstat původní materiál, říká ředitel Národního filmového archivu

Výcvik vojáků, politické projevy, ale také venkovský život. To všechno kombinuje nová dokumentární DVD edice s názvem Věrni zůstaneme, kterou vydává Národní filmový archiv. Kromě stejnojmenného dokumentu režiséra Jiřího Weisse disk obsahuje také bonusová videa s méně známými i zcela zapomenutými snímky.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Z filmu Věrni zůstaneme

Z filmu Věrni zůstaneme | Zdroj: Národní filmový archiv

Věrnost odkazu prvního československého prezidenta slíbil Edvard Beneš na jeho pohřbu. Jeho slova nese i název dokumentárního filmu režiséra Jiřího Weisse z roku 1945. Ten představuje průřez druhou světovou válku a zaměřuje se hlavně na československá exilová vojska. Ty teď ještě víc přiblíží bonusová videa, která spolu s ním nová edice NFA obsahuje.

„Téma jsme chtěli představit v nejširší možné podobě. Proto jsou na DVD uvedeny žánrově různorodé snímky. Dokumenty, propagandistické, zpravodajské i amatérské filmy nebo nesestavené filmové materiály,“ představuje edici pro Radiožurnál filmová kurátorka Iwona Łyko Plos.

Přehrát

00:00 / 00:00

Výcvik vojáků, politické projevy, ale také venkovský život. To všechno kombinuje nová dokumentární DVD edice s názvem Věrni zůstaneme, kterou vydává Národní filmový archiv

Méně známé i dosud nevídané snímky se podařilo zrestaurovat a pokrýt tak všechny fronty, na kterých vojáci bojovali. Třeba i severní Afriku, ze které se dochovalo pouze pár záběrů.

„V archivu jsme našli film s názvem Československá jednotka v severní Africe. Je jediným snímkem s tímto tématem, který se v archivu dochoval a pravděpodobně je zároveň jediný, který se dochoval vůbec,“ přidává kurátorka.

Podle ní se na kvalitě záběrů podepsalo více než 70 let jejich existence. „Nedostatky jsme neupravovali. Chtěli jsme, aby záběry vypadaly tak, jak se dochovaly. Není tam třeba čistý obraz,“ říká Łyko Plos.

Některé snímky už proto musejí být například opatřeny doprovodnými titulky. Samotný digitální otisk původního historického materiálu, se kterým archiv pracuje, vyžaduje jen ty nejjemnější zásahy. „Musí se s ním pracovat tak, aby se od původního materiálu lišil co nejméně. Digitalizace není žádná spása. Další generace se budou vždycky vracet k tomu úplně původnímu,“ vysvětluje ředitel NFA Michal Bregant.

Na sestavení dokumentu tvůrci spolupracovali i s několika zahraničními archivy. Ne všechen natočený materiál ale šel použít. S edicí proto vychází také doprovodná brožura, která mapuje kroky exilového vojska prostřednictvím dochovaných fotografií.

Adéla Burešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme