Státní fond kinematografie nemá peníze na pobídky. Hrozí, že Netflix nebude natáčet v Česku

Díky streamovacím službám Netflix či Amazon přinesly zahraniční štáby vloni do České republiky téměř pět miliard korun. Z toho více než polovina jde nefilmovým profesím, jako jsou například řemeslníci či hoteliéři. Nyní hrozí, že tyto produkce z Česka odejdou. Důvodem je to, že Státní fond kinematografie nemá dostatek peněz na filmové pobídky.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kvůli nedostatku peněz hrozí, že Netflix nebo Amazon už v ČR natáčet nebudou. | Zdroj: Reuters

Jedním ze seriálů, který se teď v Česku točí pro Amazon, je série s názvem My děti ze stanice ZOO, která sleduje příběh drogově závislé dívky ze západního Berlína sedmdesátých let. Na tento projekt vyčlenil Státní fond kinematografie finance už na jaře.

„S tímto projektem jsme na tom ještě relativně dobře, protože tento projekt je poměrně dlouhý. Má 120 natáčecích dní, takže celková doba trvání včetně přípravy natáčení trvá skoro rok. Připravujeme ale i projekty na příští rok,“ říká servisní producent seriálu Filip Hering.

Přehrát

00:00 / 00:00

Státnímu fondu kinematografie chybí peníze. Natáčel Martin Hrnčíř

Státní fond kinematografie měl na pobídky 800 milionů korun, kvůli zvýšené poptávce zahraničních filmařů ale už tyto peníze nemá. „Přišla za mnou asistentka produkce, perfektní němčinářka, která se mě ptala, jestli si nemá hledat práci jinde,“ komentuje Hering.

V ohrožení jsou kromě filmařů i nefilmové profese. „Z 80 procent jde o řemeslné práce, jako jsou krejčí, švadleny nebo natěrači. Mám třeba partu dělníků z Litoměřic,“ vysvětluje producent.

Aby mohlo Česko, zastoupené právě Fondem kinematografie, přilákat další produkce, potřebuje navýšit rozpočet o půl miliardy korun. „Filmové pobídky nejsou dotačním řízením, kde se projekty vybírají,“ popisuje ředitelka fondu Helena Bezděk Fraňková.

„Filmové pobídky jsou objektivně měřitelné. O pobídku může žádat společnost s audiovizuálním projektem, který potřebuje vyrobit. Na území České republiky musí navíc utratit za české služby určitý objem peněz. Film musí také splňovat danou metráž,“ říká.

Streamovací platformy

V případě filmových pobídek se podle Bezděk Fraňkové neřeší kvalita filmů. „Bavíme se o ekonomickém nástroji, jehož prostřednictvím lze do Česka dostat zakázky a utratit peníze, které nejsou z české ekonomiky.“

Pomocí kulturního testu si pak fond ověří, že připravovaný film nepropaguje násilí nebo že společnost má dostatek peněz na jeho výrobu. „Pak následuje druhá fáze, kterou je evidence. Štáb předkládá podrobný rozpočet, my mu vypočítáváme slevu a uděláme podmíněný závazek. Filmaři točí a ve chvíli, kdy je film hotový, provede vyúčtování. My mu pak vyplatíme pobídku 20 procent na všechno české,“ říká Bezděk Fraňková.

Netflix i hollywoodská studia porazily nelegální streamovací servery. O seriály zdarma přijdou i Češi

Číst článek

V současné době u nás natáčejí více svých seriálů také zahraniční streamovací platformy. „To znamená, že 800 milionů korun, které stačily dříve, už náklady nepokryje. Netflix a Amazon seriál se natáčí rok a půl, takže se ta částka vybere daleko rychleji než u filmů.“

Podle propočtu Státního fondu kinematografie musí producent vynaložit na každou investovanou korunu čtyři koruny ze svého. „Jsme díky tomu schopní přitáhnout projekty, které přispějí do veřejných rozpočtů peníze ve výši 150 procent částky, které máme na pobídky. Takže na tom hodně vyděláme,“ říká Bezděk Fraňková.

Aktuálně hrozí odchod některých filmových producentů do Maďarska. Podle Bezděk Fraňkové by kvůli tomu měl být flexibilněji nastaven systém financování. Výsledek intenzivních jednání s Ministerstvem financí o navýšení rozpočtu budeme nejspíše znát už příští týden.

Martin Hrnčíř Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme