Financování festivalu? Důležitá je podpora státu, hvězdy neplatíme, zní z Varů

Už v pátek večer začíná 52. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary. Rozpočet akce se podle organizátorů pohybuje kolem 140 milionů korun. I když se objevuje nová generace sponzorů, stále je pro festival důležitá podpora z veřejných peněz, zejména od ministerstva kultury. Ještě významnější jsou tyto zdroje pro pořadatele zlínského festivalu filmů pro děti a mládež.

Karlovy Vary / Zlín Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vizuální styl 52. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.

Vizuální styl 52. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. | Foto: Kristina Roháčková | Zdroj: Český rozhlas

Znělky, přesněji krátké příběhy, tvoří dlouhodobou značku karlovarské filmové přehlídky. Její tradice, která začíná rokem 1946, také pomáhá při shánění sponzorů. Rozpočet akce se podle pohybuje kolem 140 milionů korun. Peníze od ministerstva kultury, města Karlovy Vary a Karlovarského kraje pokryjí zhruba třetinu rozpočtu.

Foto: Filip Jandourek

„Je to samozřejmě výrazná podpora. Ale když to srovnáte s canneským nebo s berlínským festivalem, tak tam ta podpora veřejná dělá řádově nějakých 80 až 90 procent rozpočtu," řekl Radiožurnálu výkonný ředitel festivalu Kryštof Mucha.

Partnerství firem je proto pro karlovarskou akci zásadní. Podle Muchy se objevuje nová generace sponzorů z nových odvětví. „Je v Čechách už generace lidí kolem řekněme 40 let, kteří sami už jsou velmi bohatí, už prodali své firmy a rozjíždějí nové firmy. Už jenom to, že máme Mall.cz a Rockaway a máme výraznější partnerství se Seznamem, které se od příštího roku ještě zvětší."

Takto získané peníze ale nejdou na honoráře zahraničních hereckých hvězd, jakými byli v minulosti třeba Jude Law nebo Richard Gere. Těm organizátoři hradí pouze výdaje spojené s cestou. Podle Jana Kopála, mluvčího Karlových Varů, město pomáhá festivalu už několik let stejnou částkou, a to osm milionů korun. A jde o dobře investované peníze

Do Varů přijede herečka Uma Thurmanová. Převezme Cenu prezidenta festivalu

Číst článek

„Pořadatelé v posledním roce avizovali, že do Karlových Varů jenom oni za ubytování hvězd, nákup služeb a pronájmy tady utratí 55 milionů korun. Je to samozřejmě i obrovská reklama, jméno Karlovy Vary se díky festivalu objeví v periodicích, ať už oborových, nebo obecných, v mnoha zemích světa,"

Podle loňského výzkumu agentury CzechTourism a Karlovarského kraje návštěvníci festivalu během jeho konání utratí zhruba 350 milionů korun.

Na přelomu května a června se už také uskutečnil Zlín Film festival, tedy mezinárodní festival filmů pro děti a mládež. Jde o nejstarší akci svého druhu na světě.

„Není moc snadné zajistit financování festivalu. Možná především proto, že nám doposud schází někdo z větších partnerů z oblasti státních podniků. My máme z veřejných zdrojů zhruba 45 procent z našich celkových výdajů. Ta podpora ministerstva kultury je pro nás naprosto klíčová," připomíná prezident festivalu Čestmír Vančura.

Podle něj si festival zaslouží podporu i proto, že v dětech rozvíjí množstvím doprovodných akcí jejich kreativitu a podporuje invenci. Pro některé sponzory je cílová skupina dětí a mládeže lákavá, určitá skupina sponzorů je ale pro pořadatele festivalu tabu. „Jsme limitováni dobrovolně tím, že nepřijímáme žádné peníze z té oblasti, která je svým způsobem štědrá, souvisí s alkoholem nebo s lihovinami vůbec, s cigaretami a s hazardem a podobně."

Filmový festival ve Zlíně: 18 světových premiér, pocta Astrid Lindgrenové a workshopy

Číst článek

Letošní hvězdou festivalu byl švédský režisér Daniel Bergman. Mít takového hosta bylo podle Vančury pro festival štěstím. „Je to ten typ hvězdy, kterou my si můžeme dovolit, protože nechceme utrácet miliony korun jenom za to, že přijede nějaká hvězda a pobude tady dva dny. Bylo to skvělé, že k nám přijel a že přijal naše podmínky."

Zlín přispívá na akci sedmi a půl miliony korun, které se mu vracejí nejen v době festivalu, kdy ve městě filmoví fanoušci utrácejí.

„O městu Zlín se během pořádání těchto akcí mluví, píše, což je obrovská reklama. Město Zlín v podstatě za tuto reklamu ani nijak neplatí. Do světa jdou také obrázky tohoto města, což může samozřejmě dále vést k návštěvnosti. Lidé mohou jezdit na základě těchto obrázků nebo zpráv za zdejší unikátní architekturou. Ten efekt je dlouhodobý," říká mluvčí města Zdeněk Dvořák.

Příští ročník zlínského festivalu bude na přelomu května a června 2018 zaměřený na českou a slovenskou kinematografii s odkazem na sté výročí založení Československa.

Ondřej Luštinec Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme