Méně známé filmy Andrzeje Wajdy a ze všech stran rozebraný Řím. I taková bude Letní filmová škola

Historie, současnost, Česko/Slovensko – to jsou tři hlavní programové bloky letošního ročníku Letní filmové školy v Uherském Hradišti. Program i organizaci ovlivnila protikoronavirová opatření, ale trošku komornější dramaturgie není na škodu. Diváci nebudou tak často postaveni před drásající otázku: na který ze dvou či tří snímků, které se promítají ve stejný čas, jít?

Mozaika Uherské Hradiště Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letní filmová škola v Uherském Hradišti bude!

Letní filmová škola v Uherském Hradišti bude! | Zdroj: Profimedia

Jedním z pilířů programu letošní Filmovky je retrospektiva snímků Andrzeje Wajdy. Budou tu k vidění především jeho adaptace literárních předloh.

Přehrát

00:00 / 00:00

Menší, kratší, ale o to intenzivnější. Poslechněte si rozhovor s organizátory Letní filmové školy o letošním ročníku

„Wajda má dvě polohy. Na jedné straně je to milovník divadla, hudby, výtvarného umění i literatury, na straně druhé pak homo politicus, který celý život mapoval dějiny Polska. My jsme se zaměřili na tu první tvář,“ říká pro Český rozhlas Vltava programová ředitelka festivalu Iva Hejlíčková s tím, že výběr filmů ovlivnila také paní Krystyna Zachwatowicz – Wajdová, která do Uherského Hradiště přijede.

Doprovodí ji velký znalec díla Andrzeje Wajdy, spisovatel a historik Rafał Syska. Vedle notoricky známých snímků významného režiséra budou na festivalu k vidění filmy jako Březový háj, Veselka či Slečny z Vlčí. 

Hodně prostoru bude na Letní filmové škole věnováno filmu Roberta Rosselliniho Řím, otevřené město z roku 1945. „Režisér, který do té doby točil spíše salónní dramata, stál najednou v Římě, odkud odešli Němci, a neměl materiál. Nakonec si sehnal nějaký prošlý film, improvizoval, všechno dělal v zásadě na koleně – a ejhle: vznikl nový kinematografický směr.

Andrzej Wajda na festivalu v Benátkách. | Zdroj: Reuters

Dějiny zařídily vznik novátorského způsobu vyjadřování ve filmu, byl tu neorealismus. Dneska se o něm píše ve všech učebnicích, ale vznikl spontánně, z nutnosti, z tehdejších podmínek. A otevírá úplně novou cestu italskému filmu,“ vysvětluje Iva Hejlíčková.

Řím, otevřené město navíc tematizoval střet dvou protifašistických sil, katolíků a komunistů. Tenhle svár se pak projevoval v Itálii dlouhou dobu i na politické scéně. „Rosselliniho film tak stojí na křižovatce dějin, a vede od něj mnoho cest,“ soudí Hejlíčková. Na Letní filmové škole v Uherském Hradišti bude tenhle snímek rozebrán z mnoha stran, úhlů a pohledů. 

V rámci sekce Neznámý vojín bude na festivalu představen komik Danny Kaye, oblíbená sekce Němý film s živou hudbou se zaměří na Bustera Keatona, a sekce Terra festivalis bude věnovaná Izraeli. A o izraelském filmu zase příště.

Tomáš Pilát Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme