Česko hlásí návrat zahraničních štábů ve velkém. Objemem natáčení se blíží k číslům z roku 2019

Z natáčení historického snímku Margrete – Queen of the North (Margrete - královna severu) | Foto: Julie Vrábelová / Sirena Film / SF Studios | Zdroj: Státní fond kinematografie
  • Zájem zahraničních studií o natáčení v Česku roste. Podle Státního fondu kinematografie by tak letošek mohl nahradit stagnaci z loňského roku, který utrpěl pandemií koronaviru, a vrátit se na úroveň roku 2019.
  • Ten byl přitom pro tuzemský filmový průmysl zatím rekordní, díky systému filmových pobídek přiteklo do České republiky devět miliard korun zahraničních investic.
  • Pro opětovný příliv zahraničních štábů by ale podle fondu bylo potřeba navýšit rozpočet systému pobídek z 800 milionů korun alespoň o dalších 500 milionů.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Objem loňských investic zatím fond kvůli situaci s pandemií nezná. Řada projektů ještě není vyúčtovaná, respektive po auditu. Navíc do rozpočtů citelně zasáhly náklady na hygienická opatření či testy, uvedl na dotaz ČTK mluvčí fondu Jiří Vaněk.

Epidemie nezastavila ani Avengery. Marvel dál natáčí v Česku, v pátek na Můstku v Praze

Číst článek

Stát peníze na výplatu pobídek na 1,3 miliardy korun navýšil právě v roce 2019, kdy hrozilo, že se od České republiky odvrátí hollywoodská studia, která zde plánovala vyrábět rozsáhlé seriálové projekty.

I v současné době se v Česku natáčejí nebo se připravují rozsáhlé projekty společností Netflix, Amazon, Lionsgate, NBCUniversal, ZDF nebo Sky, mezi nimi i pokračování dvou dosud největších v ČR natáčených projektů Carnival Row s Orlando Bloomem a Wheel of Time s Rosamund Pikeovou.

„Zájem zahraničních producentů byl pouze přibrzděn, v současné chvíli opět evidujeme obrovskou poptávku po natáčení v České republice,“ tvrdí ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková s tím, že zhruba 60 procent z investic filmaři utratí za služby poskytované nefilmovými profesemi, malými a středními podniky.

Špioni i kosmonaut z Čech

Mezi rozsáhlé projekty, které se v České republice natáčely, točí nebo připravují, patří celovečerní film režiséra Marca Forstera White Bird: A Wonder Story s Gillian Andersonovou a Helen Mirrenovou vyprávějící příběh židovské dívky, kterou ukrývá rodina v okupované Francii.

Vznikají také seriály, například adaptace slavného románu E. M. Remarqua Na západní frontě klid s Danielem Brühlem v režii Edwarda Bergera, třetí řada úspěšného amerického seriálu Hanna nebo Operations Totems, příběh z období studené války o lásce mezi dvěma špiony odehrávající se ve východním Berlíně, Moskvě a Paříži.

Připravuje se také adaptace románu Choderlose Laclose Nebezpečné známosti, apokalyptický seriál Extinction nebo celovečerní filmy Netflixu Kosmonaut z Čech, který je adaptací románu amerického spisovatele českého původu Jaroslava Kalfaře s Adamem Sandlerem. Také The Gray Man, thriller z prostředí CIA v hlavních rolích s Ryanem Goslingem a Chrisem Evansem, nebo pohádka německé televize ZDF Trpaslík Nos.

„Točí se čím dál tím více víceletých projektů, jejichž rozsáhlé přípravy zahrnují nákladnou několikaměsíční stavbu dekorací, výrobu speciálních rekvizit, kostýmů a masek,“ shrnuje Pavlína Žipková z České filmové komise.

„Takové projekty natáčí i v regionech, kde štáby utrácejí za pronájem lokací, ubytování, stravování a další služby, místní obyvatelé se uplatňují například v komparzech a ostraze objektů. Jde o vítanou decentralizaci Prahy, kterou filmařům usnadňuje síť regionálních filmových kanceláří.“

Natáčení se v tuzemsku znovu rozeběhla už na začátku května. Česko bylo první zemí na kontinentální Evropě, která se otevřela zahraničním filmařům.

Více peněz na pobídky

O potřebě navýšit pobídky pro zahraniční filmaře ve čtvrtek mluvil v rozhovoru pro deník E15 i ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD). Podle svých slov o to požádá ministryni financí Alenu Schillerovou (ANO).

„Za bývalé vlády Bohuslava Sobotky se pobídky zvýšily na 800 milionů korun ročně. V roce 2019 pak narostly o 500 milionů na 1,3 miliardy. Loni se ale rozpočet vrátil na původní úroveň, což vzhledem k pandemii stačilo,“ popsal Zaorálek současnou situaci.

Novinky od zkušených tvůrců i čerstvá krev. Fond kinematografie rozdá 64 milionů na vznik osmi filmů

Číst článek

„Při jednáních o návrhu rozpočtu na příští rok pak budu chtít posílení o další půl miliardu. Dohromady tedy chceme letos a příští rok zvýšit pobídky pro filmové produkce o rovnou miliardu.“

V následujícím týdnu ho údajně čeká setkání s představiteli streamovací platformy Netflix. Česká republika je pro ně velmi zajímavé místo. Myslím, že si vyslechnu něco v tom smyslu, jak jsme pro ně do budoucna důležitý partner. Souvisí to se situací v Maďarsku a v Polsku, odkud se Netflix stahuje,“ uvedl s tím, že ze strany zahraničních firem panují obavy, že v Česku už do dvou let nebudeme moci poskytnout dostatečné zázemí pro to, co tady chtějí dělat.

Vzhledem k tomu, že mají skutečně velké plány, si nejsou jistí, zda jsme schopni uspokojit jejich požadavky. Jedná se například o maskéry, kostyméry, výrobce různých kulis a replik a další umělecké a odborné profese potřebné pro natáčení filmů a seriálů,“ řekl ministr.

kro, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme