Pražský IMAX promítá Dunkerk z unikátních 70mm filmů, je jedním ze čtyř kin v Evropě

70milimetrový pás s filmem Dunkerk v pražském kině IMAX | Foto: Petr Jadrný | Zdroj: Český rozhlas

Tento týden se dostal do českých kin očekávaný válečný snímek Dunkerk. Podobně jako svůj předchozí film Interstellar natočil režisér Christopher Nolan většinu materiálu na širokoúhlé 70milimetrové filmy. V pražském kině IMAX je teď mají diváci jedinečnou možnost v tomto formátu vidět a vychutnat si obraz na ploše 350 metrů čtverečních.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V promítací kabině mají pro 70milimetrovou verzi filmu analogovou promítačku, které jsou v Evropě jenom čtyři. Zbylé tři mají ve Velké Británii. I když je stroj poměrně starý, závady dokážou v IMAXu opravit. 

Stuka sestřelená Spitfirem bez paliva? Letecké souboje kazí jinak výborný Nolanův film Dunkerk

Číst článek

„Není to jako digitál, takže vezmete šroubovák, nějaké nářadí, můžete všechno vyměnit. Na některé závady jsme přišli i před projekcí, proto jsme se na to připravovali. Spoustu závad jsme odstranili, promítačka je kompletně funkční. Pokud by se porouchalo něco, co neumíme opravit, tak zavoláme do IMAXu a on nám pošle speciálního technika a ten nám to opraví,“ popisuje Radiožurnálu hlavní promítač pražského kina IMAX Stanislav Veverka.

Promítaná verze má až sedmkrát větší rozlišení než současné digitální projekce v běžných kinech. Obraz je roztáhlý na celou plochu stříbrného plátna, více tak připomíná čtverec. Všechny záběry ale nejsou ale natočené v tomto velkém formátu.

Promítačka v pražském kině IMAX | Foto: Petr Jadrný | Zdroj: Český rozhlas

„(Režisér Christopher) Nolan natočil všechny záběry na 70milimetrový formát. To znamená, že některé točil na letterbox formát. Byly tady i dotazy, jestli se každá část filmu zakládala na jiný projektor.  Všechno běželo z jednoho projektoru, jenom na 70milimetrovém páse potom máte letterbox, že seshora a zezdola máte černo a uprostřed je film,“ vysvětluje Stanislav Veverka. 

S černými pásy je asi čtvrtina natočeného materiálu. IMAX kamery jsou těžké, hůře se s nimi manipuluje a jeden záběr může mít maximální délku 90 vteřin. Jejich použití už je dnes spíše výjimečné. Naposledy natočil svůj film Osm hrozných s podobnou technikou režisér Quentin Tarantino.

Ondřej Bambas, ber Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme