Válka za zvuku Vivaldiho. Třetí díl série John Wick je čistá mordovací zábava

Keanu Reeves ve filmu John Wick 3 | Zdroj: Vertical Ent.

Jak tvrdí latinské přísloví: Si vis pacem, para bellum. Pokud chceš mír, připrav se na válku. Proti obávanému zabijákovi s tváří Keanu Reevese stojí v novém snímku s podtitulem Parabellum celé kriminální podsvětí. Tentokrát mu tužka nepostačí. Jestli se chce dožít dalšího pokračování, musí vybrat staré dluhy a obětovat to nejcennější.

Recenze New York / Casablanca Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Před čtyřmi lety podnikl synáček ruského kriminálního bosse neuvážený krok, když Johnu Wickovi (Keanu Reeves) zabil štěně. Rezervovaného muže tak připravil o to jediné, co mu zbylo po zesnulé manželce. Bývalý nájemný zabiják s přezdívkou Baba Jaga tehdy ve sklepě vykopal svůj kompletní zbrojní arzenál a následně zmasakroval každého, kdo se pokusil překazit dokonání jeho nekompromisní odplaty.

Wickův důchod byl u konce. Nebylo to ale oficiální, dokud ve druhém snímku nepřišel šéf italské mafie Santino D’Antonio (Riccardo Scamarcio), nezapálil mu dům a nedonutil ho splatit dávnou krevní přísahu. Když mu Wick v závěru filmu konečně prostřelil hlavu kulkou, došlo k tomu na neutrálním území hotelu Continental.

Nikdy neodvracej zrak je výjimečný snímek o niterném vyrovnání se s osobní i národní identitou

Jeho manažerem Winstonem (Ian McShane) byl proto vyobcován – nebo v jazyce kriminálního světa: prohlášen za excommunicado. Na jeho hlavu připadla odměna ve výši 14 milionů dolarů. Winston byl naštěstí štědrý a dal Wickovi hodinu náskok, aby se mohl na svou úlohu veřejného nepřítele číslo jedna řádně připravit.

Právě tam třetí díl (ve Spojených státech a na Slovensku uváděný do kin s podtitulem Parabellum) legendárního „mistra smrti“, jak ho ve snímku později nazve jeho fanoušek a vyzyvatel v jedné osobě, dožene. Kulhá v dešti ulicí, věrný pes běží po jeho boku a milosrdných 60 minut rychle vyprchává.

Diváci si museli na následky Wickova činu počkat dva roky. Ve světě nájemných vrahů, kteří povýšili vzájemné zabíjení na umění a svá vnitřní pravidla na nejsvětější morální kód, ovšem uběhlo pouhých pár týdnů. Dosavadní cesta Reevesova obávaného hrdiny mezi antihrdiny je posetá krví a mrtvými těly. Wick je zraněný, vyčerpaný a v obklíčení. A žádná skleněná vitrína tak před jeho padajícím tělem není v bezpečí.

Nové pokračování sleduje Johna Wicka až na dno jeho sil. Už není tím, kdo kolem sebe suverénně rozdává rány, ale mnohem častěji je dostává. Brání se knihami i psy vytrénovanými na útok na genitálie. V jedné technicky strhující, avšak příliš krátké scéně střílí své protivníky, zatímco uhání ulicemi New Yorku na koni. V další scéně ho dokonce dvakrát za sebou srazí auto.

Režisér a bývalý kaskadér Chad Stahelski si spolu se scenáristou Derekem Kolstadem dávají záležet, aby akce působila zase o něco grandiózněji než minule. Snímek opět rozšiřuje fungování komicky vážného a uhlazeného světa nájemných zabijáků, představuje postavu Arbitra (Asia Kate Dillon) a lehce nahlíží do historie svého protagonisty, není přitom však ani na moment pochyb o tom, že to stěžejní se odehrává při bitkách ve stále vizuálně komplikovanějších a často i grotesknějších kulisách.

John Wick 3

akční thriller
USA, 2019, 130 min
Režie: Chad Stahelski
Scénář: , , ,
Hrají: Keanu Reeves, Ian McShane, Halle Berryová, Asia Kate Dillon, Laurence Fishburne, Anjelica Hustonová, Jason Mantzoukas

Hodnocení: 70 %

To jsou totiž okamžiky, kdy přestává hrát hudba a je slyšet jen dunění ran a bolestné steny aktérů, které se v kinosále mísí se soucitnými povzdechy diváků a jejich tlumeným pochechtáváním. Až před začátkem hlavní řežby v lobby hotelu Continental se rozezní Vivaldiho Allegro non molto. A dýmem udušený prostor protnou neonově zelená světla.

Reeves se prokazuje jako stále zdatnější tanečník mezi údery a střelami. Potřetí v kůži Johna Wicka se stává mužem ještě méně slov než dříve, a tak vše, co prohlásí, působí buď jako vysilující mučení, nebo tvrďácká hláška. Role Halle Berryové není příliš významná, ale nachází s ústředním zabijákem zvláštní pochopení, které ocení i diváci. Staří hráči (McShane, Laurence Fishburne) si přijdou vyslechnout následky svých kroků a další známí herci (Anjelica Hustonová, Jason Mantzoukas) spíše jen na moment propůjčí svou tvář přehlídce přehnaného násilí.

Snímek John Wick 3 nabízí čistou stylizovanou mordovací zábavu. Kazí to jen skutečnost, že když se načas uchýlí k příběhu, má tendenci předkládat zbytečná vysvětlení. Přitom ten absurdní svět nájemných zabijáků funguje nejlépe právě tehdy, když se věci dějí „prostě proto“ a postavy jednají v zájmu svých přímočarých charakterizací. Může to znít zvláštně, ale tím, že se jim scénář snaží dát hloubku, narušuje mýtus, na kterém stála podstata úspěchu jeho úplně první části.

Snímek John Wick 3 měl v českých kinech premiéru 16. května.