Spider-Man: Paralelní světy je neotřelá komiksová animace se šesti pavoučími hrdiny

Z filmu Spider-Man: Paralelní světy | Zdroj: Falcon

Břímě superhrdiny bývá těžké už jen proto, že ho postava často musí nést úplně sama. Tvůrci nového animáku Spider-Man: Paralelní světy proto svému protagonistovi vložili do cesty pomocníky – čtyři lidi a jedno prase. Ti se museli potýkat s úplně stejnou mírou zodpovědnosti. V jejich verzi reality totiž zastávali jeho roli.

Recenze Brooklyn Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ať už jste spíše fanoušky filmové adaptace s tím americkým hercem (Tobey Maguire), jedním z těch dvou britských herců (Andrew Garfield, Tom Holland), toho animovaného seriálu, co běžíval o víkendu dopoledne v televizi, nebo třeba jenom těch internetových memů, kde na sebe dvě postavy v identickém superhrdinském trikotu překvapeně ukazují, základní dějovou linku Spider-Mana určitě znáte.

Středoškolského studenta Petera Parkera kousl radioaktivní pavouk, který mu dodal nadpřirozené schopnosti a sílu. Strýček Ben mu řekl, že s velkou mocí přichází velká zodpovědnost, a pak kvůli jeho nešťastnému přičinění zemřel. Peter se tak musel zároveň srovnat se ztrátou otcovské figury, pubertou a svou novou rolí, s níž se mu do života vřítil i nekončící zástup protivníků. A v dešti pak došlo k líbačce vzhůru nohama.

Tvůrci politické satiry chytili v nové české pohádce Čertí brko poezii

Nový animovaný snímek Spider-Man: Paralelní světy všechny tyhle události v rychlém sledu přeskáče – nezapomene přitom ani na bizarní, ale neméně památný pouliční tanec Tobeyho Maguira – a přejde rovnou k věci. V téhle verzi skutečnosti totiž hrdinou, který dokáže snovat lepkavá vlákna a vycítit blížící se nebezpečí, není Peter Parker, ale Miles Morales.

Miles (Shameik Moore/v českém znění Ondřej Havel) vede docela normální život. Bydlí v New Yorku, nově studuje na soukromé škole, kam úplně nezapadá, a své největší vášni – tvorbě graffiti – se oddává tajně po nocích se strýčkem Aaronem (Mahershala Ali/Martin Stránský), který je takovou černou ovcí rodiny. Jeho matka je zdravotní sestra, otec pracuje u policie a rád ho ztrapňuje před vrstevníky. Ve chvíli, kdy mladíka kousne radioaktivní pavouk, má nad Peterem jasnou výhodu: v jeho světě už totiž jeden Spider-Man existoval a jeho zážitky jsou dobře zaznamenané v různých médiích.

Pomoci s nově nabitými pavoučími schopnostmi se mu ovšem dostane i jinak. Při děsivém vědeckém pokusu známého bosse organizovaného zločinu Kingpina (Liev Schrieber/Jan Šťastný) se otevře brána do alternativních realit, která do té Milesovy přenese (nebo lépe řečeno vcucne) rovnou několik verzí Spider-Mana: životem zkroušeného Petera B. Parkera (Jake Johnson/David Novotný), samotářskou Gwen (Hailee Steinfeldová/Berenika Kohoutová), černobílého Spider-Mana ze 30. let (Nicolas Cage/David Matásek), anime školačku Peni (Kimiko Clennová/Ivana Korolová) s věrným robotem SP//drem a groteskního Petera Párka alias Spider-Vepře (John Mulaney/Petr Rychlý).

Phil Lord a Christopher Miller, tvůrčí dvojice, která stála za snímky LEGO příběh, 21 Jump Street nebo Zataženo, občas trakaře, vypráví v Paralelních světech příběh skutečného postmoderního hrdiny, který ke konání dobra nepotřebuje špičkové technologie ani nesmírné bohatství, ale pouze vlastní přesvědčení, že to dokáže. A jak dokládá existence jeho pěti altereg, na jeho místě mohl být klidně kdokoli jiný. Třeba i prase.

Spider-Man: Paralelní světy

animované sci-fi
USA, 2018, 117 min
Režie: Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman
Scénář:
Hrají: Ondřej Havel, David Novotný, Lukáš Hlavica, Berenika Kohoutová, Josef Pejchal, Tereza Bebarová, Jan Šťastný, David Matásek, Petr Rychlý

Hodnocení: 80 %

Snímek tím skládá poctu nejen otcům Spider-Mana, Stanu Leeovi a Stevu Ditkovi, se kterými se svět letos rozloučil, ale také komiksům samotným, na jejichž vnitřní pravidla i kulturní význam sebeuvědoměle odkazuje. I když přitom nikdy zcela neporuší čtvrtou stěnu, svými narážkami na „hardcore origin“ jedné z postav nebo porušení copyrightu se často přiblíží hravému stylu Deadpoola, akorát s přístupností pro celou rodinu.

Od samého začátku, kdy se v obraze objeví zábavně vyvedená loga filmových studií narušená grafickými záškuby, jejichž vysvětlení se divák dočká až později, je přitom snímek napěchovaný humorem a vizuální nápaditostí. Paralelní světy tak působí po dlouhé době jako animák, který opravdu naplno využívá potenciálu animace.

Každý obraz je uměleckým dílem, které se proměňuje v závislosti na náladě a postavách, ale současně zůstává věrný komiksovému stylu, když do obrazu vkládá informační popisky nebo grafické znázornění emocí a zvuků. Což je přístup, který možná zní přímočaře, ale takto důvtipně ho naposledy dokázal využít snad Edgar Wright v hraném filmu Scott Pilgrim proti zbytku světa.

Snímek bude mít v kinech premiéru 13. prosince.