Docela hezky natočená nuda. Smrtihlav pokouší kreativní licenci na Gabčíka s Kubišem

Britové si znovu hrají na nacisty. Tentokrát sice pod taktovkou francouzského režiséra, ale bez českého obsazení. Smrtihlav tak sice působí dojmem profesně zdařilejšího díla, ve skutečnosti je to ale docela hezky natočená nuda, která se navíc až moc ráda ohání kartou kreativní licence. A to do takové míry, až je to vlastně směšné a urážlivé. Ano, víc než Anthropoid.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jason Clarke jako Reinhard Heydrich ve filmu Smrtihlav | Foto: Bontonfilm

Říšský protektor toho dne tráví po snídani chvíli se svými dětmi na zahradě. V tradiční dobu se pak vydává svým vozem ze zámku v Panenských Břežanech na Pražský hrad. Čeká ho kýžená cesta do Berlína. Vůz krátce po půl jedenácté zatáčí z tehdejší Kirchmayerovy třídy do ulice V Holešovičkách. Ulice je plná lidí, z levé strany míjí auto tramvaj. Zpoza ní náhle vystoupí muž a namíří na vůz zbraň. V tu chvíli obraz zamrzává.

Není to tak dávno, co čeští diváci s mírnými rozpaky sledovali, jak s významnou událostí československých dějin naloží britský režisér Sean Ellis. Jeho drama Anthropoid, jehož titulní role ztvárnili irští herci Jamie Dornan a Cillian Murphy, zrekonstruovalo s pomocí početného českého obsazení sice z určitého pohledu úsměvný, ale ve výsledku docela úspěšný pomník hrdinů druhé světové války.

Od nenápadného sadu až po osudnou zatáčku. Vydejte se po stopách Kubiše a Gabčíka

Číst článek

Letos se o to samé pokouší Francouz Cédric Jimenez ve Smrtihlavovi. Snímek, založený na úspěšné knize spisovatele Laurenta Bineta s názvem HHhH (podle soudobé fráze Himmlers Hirn heisst Heydrich, v překladu Himmlerův mozek se jmenuje Heydrich), se řídí podobnou strategií.

Kubiše s Gabčíkem tu hrají Brit s Američanem (Jack O'Connell a Jack Reynor), zbylé parašutisty pak Britové a Australan. České herecké tváře nenajdeme ale ani mezi vedlejšími postavami. Ztráta většího českého vlivu je však citelná i v jiných oblastech. Když se například po svém seskoku Gabčík s Kubišem trmácejí vzhůru po zasněženém horském masivu, nutně mnohé napadne, že do Prahy půjdou asi ještě hodně dlouho.

V tradici knihy se navíc půlka snímku odehrává z pohledu Reinharda Heydricha (Jason Clarke). Oceňovaný vhled do pozadí jednoho z největších antagonistů světové historie ovšem ve filmové adaptaci vyvolává otázku, jestli si zdravý sexuální apetit a cholerické výlevy nacistického pohlavára opravdu zasloužily stejný prostor jako vysvětlení celé operace Anthropoid.

Na vyprávění z pohledu antihrdiny přitom z principu není nic špatného. Když ale zobrazujete reálnou postavu, je třeba ji ukázat jako celistvého člověka a nespoléhat se pouze na pár démonických montáží a jedno myšlenkové sebeuspokojování u záběrů z vyhlazování vesnice.

Rozhodnutí založit celou hodinu děje na Heydrichovi navíc podkopává skutečnost, že se jeho postava vystavuje neustálému srovnání s manželkou Linou (Rosamund Pikeová), která představuje jediný uvěřitelný charakter snímku. Přesvědčená nacistka a vysoce postavená dívka viděla v Heydrichovi potenciál, a rozhodla se ho proto vmanipulovat k moci. Její osobní tragédie pak nastala ve chvílí, kdy si její loutka od ní převzala své nitky.

„Na Jimenezův film by se ve spojitosti s významnou vojenskou operací našich dějin mělo raději co nejrychleji zapomenout.“

I když by to tedy příliš nefungovalo z hlediska logiky, její vypravěčský hlas by dokázal první část filmu zatraktivnit. Takhle se totiž diváci jenom 40 minut těší na to, až říšského protektora někdo konečně zabije. Naneštěstí když k tomu už opravdu dojde, musíme ještě přetrpět Heydrichův teatrální monolog na smrtelné posteli před manželkou a Himmlerem (Stephen Graham).

Ačkoli je druhá část podstatně zajímavější, pro české diváky se v ní mnohem zřetelněji ukazují historické nepřesnosti a tvůrčí přešlapy. Postavy ve Smrtihlavovi třeba mluví směšným přízvukem. Zatímco Němci (s výjimkou Himmlera) znějí jako Britové, kteří se vlastně ani příliš nesnaží o německý přízvuk, Češi a Slováci znějí jako přeučení Rusové. Jména se patlají všemi směry – to už ovšem bylo vyčítáno i Anthropoidu, tam ale aspoň nikdo ze zahraničních herců nepropukl ve zpěv české a slovenské hymny.

SMRTIHLAV
akční thriller
Francie/VB, 2017, 119 min
Režie: Cédric Jimenez
Hrají: Jason Clarke, Rosamund Pikeová, Jack O'Connell, Jack Reynor, Mia Wasikovská
Hodnocení: 35 %

Vede to k humorným situacím, kdy se například postava Češky ptá Kubiše, jestli je Gabčík Slovák, nebo kdy se hlavní hrdinové v každé druhé větě oslovují jménem, aby alespoň nějak dali najevo, že vlastně nemluví anglicky.

To všechno může znít jako velmi specifická kritika ze strany českého diváka, se kterou se v zahraničí těžko někdo ztotožní. Smrtihlav však propadá i rámci univerzální filmové tvorby. Ať už je to celková šablonovitost děje, neschopnost obdařit hlavní postavy osobností nebo přeskakování mezi nejméně pěti různými žánry, na Jimenezův film by se ve spojitosti s významnou vojenskou operací našich dějin mělo raději co nejrychleji zapomenout.

Kristina Roháčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme