‚Kroky ve sněhu se dají vyrobit pomocí prezervativu s moukou.‘ Jak vypadá práce filmových zvukařů?
Ruchy, atmosféra, hudba – to všechno dotváří filmy a vtahují nás do jejich děje. A právě na práci filmových zvukařů se podíváme v prvním díle našeho seriálu. Podle datových analytiků Českého rozhlasu byl jedním z neproduktivnějších filmařů zvukař Bohumír Brunclík, který dělal zvuky k 175 filmům.
Ruchům u filmu se údajně říká brunclíci. Je to pravda? „Ano, je to pravda. Ruchy u filmu vytváří ruchaři. A je to poměrně náročná profese. A propagátor ruchů byl pan Brunclík. Takže po panu Brunclíkovi je pojmenován celý tenhle obor,“ vysvětluje mistr zvuku.
„Kroky ve sněhu se dají vyrobit pomocí prezervativu s moukou.“ Jak vypadá práce filmových zvukařů?
S mistrem zvuku Petrem Stýblem jsme v pražském studiu nedaleko Kavčích hor. Uprostřed místnosti stojí mixážní pult, několik monitorů a reproduktorů.
„Zvukaři u filmu bývají dva až tři. Vždycky říkáme, že obraz dělá 30 až 60 lidí, zvuk dělají dva až tři lidé,“ říká Petr Stýblo. Pro zvukaře je nejdůležitější odvézt si z natáčení hlasy herců, všechno ostatní dokáží vytvořit během postprodukce.
Postprodukce
Po natáčení střihači sesynchonizují obraz se zvukem. „Jeden záběr mají třeba desetkrát, střihač vybere správná jetí. A putuje to k nám do zvuku na postprodukci. A my jsme potom schopni ty zvuky čistit, míchat a různě s nimi pracovat,“ popisuje Petr Stýblo.
Vyčistit dialogy u hodinu a půl dlouhého filmu trvá zhruba čtrnáct dní. Pak začnou zvukaři pracovat na takzvaných atmosférách, které diváka přenesou do místa děje. „Atmosféra v lese jsou ptáčci, nebo ve sklepě kapání vody,“ doplňuje.
Míchací hala
Souběžně ruchaři připravují všechny ostatní zvuky, jako je zavírání dveří nebo šustot oblečení.
Já jsem se jenom přišla zeptat, jestli máte nominaci na Oscara. Rekordní tváře a hlasy českých filmů
Číst článek
„Mimochodem chůze ve sněhu se dělá tak, že se dá mouka do prezervativu a hýbe se s ním, zní to jako kroky ve sněhu. Nebo klapání kopyt koně se dělá rozříznutým kokosovým ořechem. Takže spousta zvuků ve filmu byla vytvořená úplně jinak, než si myslíme,“ přibližuje Petr Stýblo.
Nakonec skladatel dodá hudbu a všechno míří na závěrečnou mixáž do míchací haly. „Míchací hala je kino, kde je jenom jedna řada sedadel a veliký míchací pult. A tam potom zvukař s režisérem sedí a míchají to na veliké plátno tak, aby měli stejný poslech, jako mají diváci v opravdovém kině,“ dodává Petr Stýblo.
Zvuková postprodukce většinou trvá zhruba měsíc a půl od odevzdání prvního obrazového střihu.