Vznikla, aby ukázala sílu dokumentární fotky. Skupina 400 ASA chystá výstavu v Národní galerii

Je jich sedm. Jejich zbraní není puška, ale fotoaparát. A jejich posláním je šířit po Česku slávu starého dobré dokumentární fotografie. Skupina 400 ASA, pojmenovaná po citlivosti analogového filmu, vznikla z popudu fotografa Jana Dobrovského na podzim roku 2018. Na začátku března 2019 otevře výstava prací členů spolku nový program Veletržního paláce.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Spolek 400 ASA založili fotografové: Karel Cudlín, Jan Dobrovský, Alžběta Jungrová, Antonín Kratochvíl, Jan Mihaliček, Tomki Němec a Martin Wágner. | Foto: Igor Gilbo

‚‚Dokumentární fotka je složitá disciplína, která má svá pravidla,” konstatuje členka skupiny Alžběta Jungorová. ‚‚Dobrý fotografický soubor vyžaduje hodně práce. A právě vznik takových souborů chce naše skupina podpořit.”

Skupina 400 ASA

Dvougenerační skupinu 400 ASA založili Jan Dobrovský, Karel Cudlín, Alžběta Jungrová, Antonín Kratochvíl, Jan Mihaliček, Tomki Němec a Martin Wágner proto, aby ve světě, který zaplavují fotky z chytrých telefonů, poukázali na silnou historii i současnou kvalitu profesionální dokumentární fotografie. A aby lidi dokázali poznat, jaké fotografie doopravdy stojí za pozornost.

Na výstavu ve Veletržním paláci Národní galerie dodá soubor snímků ze zákulisí pražské burlesky. Pracovala na něm sedm let a podle jejích slov velmi dobře ukazuje, jak se během třiceti let po pádu železné opony změnily nejen podmínky tanečnic, ale obecně i situace ve společnosti.

Střední a východní Evropa

Společným tématem výstavy sedmi členů skupiny 400 ASA bude pásmo střední a východní Evropy. České osídlení Banátu zaměřil Tomki Němec, Jan Dobrovský fotil romské rodiny v severních Čechách, Martin Wágner zase vystaví fotky z Karpat.

„Historický rozměr tomu dodá Antonín Kratochvíl, který střední a východní Evropu sledoval od 70. do 90. let,” upozorňuje kurátor výstavy a fotograf Josef Moucha na fotky, které v roce 1997 vyšly v knize Broken Dream: 20 Years of War in Eastern Europe. Překvapením podle něj může být na výstavě fakt, že některá témata zaujala nezávisle na sobě více fotografů. Například Karel Cudlín a Jan Mihaliček zaznamenávali oživování náboženských tradic.

Sochy Alberta Giacomettiho míří do Veletržního paláce. Národní galerie otevře i nově sestavené sbírky

Číst článek

Výstavou ale aktivity skupiny 400 ASA teprve začínají. Na Smíchově plánuje otevřít galerii, kde dá prostor i začínajícím autorům. Ráda by se propojila s jihlavským festivalem dokumentárních filmů, organizovala workshopy, poskytovala konzultace, vydávala fotografické knihy a vytvoření společného archivu. „To jsou všechno věci, které se ve skupině dělají lépe než sólově,” uzavírá Alžběta Jungrová.

Prezentace spolku 400 ASA v Národní galerii volně naváže na úspěšný výstavní projekt Invaze 68, ve kterém fotograf Josef Koudelka zachytil příjezd vojsk Varšavské smlouvy do Prahy v létě roku 1968. Právě fotografické tvorbě by chtěla galerie nově dávat více prostoru. Koudelkovy snímky jsou ve Veletržním paláci k vidění do 6. ledna 2019.

Hana Slívová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme