Arcade Fire jsou profesionálové, kterým nechybí hravost
Začíná to už od první minuty. Po intru přichází na pódium mnohočlenné uskupení a nasazuje jeden ze svých největších hitů Wake Up. Cíl je jasný. Nikdo neodejdete bez vykřičených hlasivek a bolavých rukou od tleskání. Arcade Fire dokazují, že jsou jednou z nejzábavnějších skupin současnosti.
Aby viděl český fanoušek Arcade Fire živě, musí zatím jezdit za hranice. Kanadská skupina v Česku ještě nevystoupila a těžko říct, jakou odezvu by oznámený koncert vyvolal. Přece jen to není interpret celoplošných rádií. Jejich skladby by ale do běžného denního proudu skvěle zapadly. I když někdy koketují s alternativním zvukem, většina jejich skladeb nepostrádá pozitivní náboj, často v sobě skrývají i hitový potenciál. Hlavně díky chytlavým popěvkům a snadno zapamatovatelným melodiím, které v sobě skrývají desítky různých zvuků a nástrojů.
Guns N' Roses koncertovali v Letňanech pro téměř 50 tisíc lidí, fanouškům zahráli i největší hity
Číst článek
Vidět to je nejlépe na pódiu, kde se u desítky mikrofonů a dvojnásobného počtu nástrojů střídá v současnosti asi devět hudebníků. Arcade Fire ale dokázali v minulosti zaměstnat na jeden koncert i více než deset lidí. Je to nezkrotná hydra, která se snaží zasytit sebe samu, zároveň vysílá signály směrem do publika.
Přesvědčit se o tom mohli naposledy návštěvníci festivalu Ahoi! The Full Hit Of Summer v rakouském Linci. V krásném prostředí na pobřeží Dunaje navíc doplnily Arcade Fire skupiny Explosions In The Sky, Timber Timbre nebo Steaming Satellites. Když se navíc strefí načasování akce do setlistu hlavní hvězdy a při Here Comes The Night Time opravdu zmizí poslední paprsky zapadajícího slunce, jediným přáním zůstává, ať vydrží polojasná obloha bez deště. Možná ale synchronizaci s časem ovládala skupina. Svým způsobem jsou to tak trochu šamani. Těch chytlavých melodií a riffů mají totiž ve svém repertoáru nějak podezřele moc.
Ať už někdo namítá, že chystaná deska postrádá údernost starých skladeb a texty jsou k hudbě až neúměrně moralistické, Arcade Fire sledují jasný cíl. Možná že to teď vyznívá, že mají ambice více bavit. Jen už ne v takovém stylu, jaký předváděli na prvních deskách nebo na Neon Bible. Pompéznost tentokrát ustupuje a syntezátory dostávají přednost před kytarami. Není důležité ukazovat si na to, kdo odkazuje na koho, a naopak kdo čerpá z tvorby Arcade Fire. Stačí znát fakt, že kapela je jedním z nejoblíbenějších interpretů.
Sami o sobě tvrdí, že jsou devátou největší kapelou na světě. Ve světě geeků a nerdů a hledajících se mileniálů ale můžou být ještě výš. Arcade Fire skrývají ve svých písních rafinovanou konstrukci připomínající velké big bandy. Nechybí jim ale ani písničkářské cítění. Na koncertu se v jednu chvíli dojímáte u pomalých skladeb Windowsill a Neon Bible, pak si podupete do rytmu u The Suburbs, aby do vás hned vzápětí vpálili muzikanti energií nabité Ready To Start a Neighborhood #1 (Tunnels)
Na rozdíl od jiných kapel, setlist není předem daný a postrádá pevný scénář. Světla a projekce jsou i tak perfektně sladěny s hudbou. Audiovizuální závěr No Cars Go tak například připomene Kubrickovo cestování časoprostorem ve Vesmírné odyseje. Creature Comfort nechává v popředí samotnou kapelu, která se neuroticky pohybuje po pódiu, čímž zdůrazňuje text odkazující k problémům s nedostatkem sebedůvěry a tlaku reklamního světa.
Skupina by pravděpodobně obstála živě i bez podpůrných vizuálních efektů, jak to dělala dřív. Před sedmi lety ale vládla na pódiu anarchie. Teď se hudebníci přeskupují u nástrojů daleko organizovaněji. I proto se člověk nemá čas ohlížet, čas na promluvy mezi skladbami je minimální. Devět tisíc návštěvníků odcházelo z areálu s intenzivním stopatnáctiminutovým zážitkem, který nemusel být perfektní. Ke kritice ale nenabídl téměř nic. Pokud budou organizátoři pokračovat v tradici, po Sigur Rós a letošních Arcade Fire by mohl třetí ročník festivalu přinést hodně zajímavé jméno.