Hudební publicista: Žbirka byl gentleman, na jehož písních vyrostla celá generace muzikantů

Zemřel zpěvák Miro Žbirka. Během své kariéry se stal prvním slovenským Zlatým slavíkem. Mezi jeho neznámější písně patří Atlantída, V slepých uličkách nebo 22 dní. Nejen tyto vrcholy Žbirkovy hudební kariéry před pěti lety popsal v knize šéfredaktor časopisu Headliner Honza Vedral. Podle něj byl jedním z nejdůležitějších hudebníků české i slovenské scény. „Dokázal zůstat velmi relevantní až vlastně do poslední chvíle,“ řekl pro Radiožurnál.

Tento článek je více než rok starý.

Rozhovor Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Miro Žbirka

Miro Žbirka | Foto: Jiří Šeda | Zdroj: Český rozhlas Dvojka

Jaký byl Meky zblízka?
Fantastický. Možná působil nenápadně, ale byl to fantastický muzikant, který měl opravdovou vášeň pro hudbu a neuvěřitelný přehled o tom, co se v hudbě děje. Teď přemýšlím o tom, že dokázal zůstat velmi relevantní až do poslední chvíle. To se o moc muzikantech říct nedá.

Přehrát

00:00 / 00:00

Celý rozhovor s autorem knihy Miro Žbirka zblízka Honzou Vedralem

Jaká byla spolupráce s Mekym Žbirkou na té knize? Na co vzpomínáte, co se vám vybaví jako první?
Vybaví se mi, jak jsme se vlastně shledávali. Potkávali jsme se v hotelu Alcron a tam jsme dlouze hovořili na základě jeho alb. Když jsme připravovali tu knihu, tak pro něj bylo důležité, aby byla o muzice. Začíná symbolicky nějakým prvním rekordem, který kdy zahrál.

A opravdu ho hudba provázela od velice útlého mládí, kdy poslouchal své starší bratry, jak mlátí do kytary, a poslouchal první kapely v éře The Beatles, tedy všechno, co přicházelo. Hudba se měnila a on to nasával. Ta hudba ho provázela celým životem a byla pro něj, myslím si, opravdu nejdůležitější.

Šéfredaktor časopisu Headliner Honza Vedral | Zdroj: Profimedia

Gentleman hudební scény

Jak vlastně podle vás ovlivnil československou hudební scénu? Protože se dá určitě srovnávat třeba s ikonou, jakou byl Karel Gott.
Myslím si, že Meky Žbirka byl rozhodně gentleman česko-slovenské hudební scény a jeho největší přínos od začátku kariéry je nějaká konzistentní kvalita. I v době komunismu, normalizace, kdy se stal Zlatým slavíkem, neusnul a nenechal se v tom zakonzervovat.

Třeba odmítal hrát cizí písničky - hrál jen svoje, které sám skládal. Měl v sobě nasáté a naposlouchané zahraniční vzory, tedy tu hudbu, která zněla z rádií a televizí za železnou oponou. A dokázal ji přenést a adaptovat - ne v podobě coververzí, ale v podobě vlastních písní - do Československa.

Zemřel Miro Žbirka. Autor hitů Biely kvet či 22 dní natáčel i v legendárním studiu Abbey Road

Číst článek

Bylo to ohromně důležité, protože na jeho písničkách vyrostla celá generace muzikantů, kteří tvořili třeba potom už ve svobodné zemi v 90. letech a dále a kteří k němu vzhlížejí jako ke svému vzoru.

A jakou píseň od něj máte nejraději vy?
Přemýšlím. Když to zpracovávám i novinářsky a píšu o tom, tak tady mám puštěnou písničku All My Days z alba, které natočil v Abbey Road. K této situaci se tak nějak hodí. Je to nádherná píseň s textem Petea Browna.

To je další věc. Vášeň pro hudbu se projevila i v tom, že opravdu své poslední nahrávky a desky natočil ve studiích Abbey Road s legendami hudební scény. A to se opravdu nikomu z česko-slovenského popu nepodařilo. Není to věc, která je samozřejmá a jednoduchá. Je vidět, že i oni tu její sílu slyšeli, přestože byla slovensky, i když tady ta písnička byla zrovna anglicky, ale je to tam.

Michaela van Erne, eba, dok Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme