‚Daň za kvalitní festival.‘ Na bezhotovostní pásky si lidé zvyknou, tvrdí jejich vývojář

„Cashless systém je budoucnost hudebních festivalů,“ tvrdí Radek Maliník z firmy Phestio. Ta si letos na několika letních akcích vzala na starost tolik diskutovanou novinku - bezhotovostní pásky. Podle svých slov by už festival bez čipových náramků nepořádal.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hudební festival (ilustrační foto)

Hudební festival (ilustrační foto) | Zdroj: ČTK

Zatímco pořadatelé festivalu Metronome nebo letňanského koncertu Rolling Stones zvolili zahraniční systém, na trhu s cashless vstupenkami vyrostl i jeden ryze český.

„Ten projekt jsme dávali dohromady už před pěti lety. Trochu se to zdrželo a dovyvinuli jsme ho až vloni,“ vysvětluje serveru iROZHLAS.cz Radek Maliník.

První zatěžkávací zkouška ale přišla až s letošním létem. Po několika menších akcích se česká firma podílela i na Aerodrome festivalu. „Tam jsme ale nedělali službu cashless jako takovou. Tu si vzala na starost německá firma Simply-X. My jí v podstatě dělali supervizora.“

O poplatcích rozhoduje festival

Právě červnová akce v Panenském Týnci sklidila ze strany návštěvníků nemalou kritiku. Terčem byly ve většině případech poplatky spojené s nabíjením a vracením peněz. Hned na počátku čip strhl návštěvníkům padesátikorunu. A v případě refundace se stejná částka vybrala na každé pásce i na konci festivalu.

Mají přehled o každém vašem kroku, kritizuje náramky na festivalech novinář. Podle organizátora jde o výhodu

Číst článek

Podle Maliníka se tímto způsobem festival pravděpodobně rozhodl službu dotovat.

„Poplatek nikdy není v naší gesci, to řeší pořadatel. Podobné částky nastavili všichni promotéři po republice a vlastně nejen v Čechách,“ vysvětluje. „Částka za cashless systém zatíží rozpočet festivalu. U akce pro dvacet tisíc lidí se jedná o náklady vyšších stovek tisíc korun. A může to vyšplhat i k milionu.“

K podobné situaci došlo o týden dřív i na pražském festivalu Metronome. Následná vlna nevole na sociálních sítích přiměla organizátory vrátit návštěvníkům všechny peníze z nabitých pásek. Poplatky najednou neexistovaly.

Omlouváme se, pokud jsme o refundačním poplatku a minimální částce nutné k vrácení prostředků neinformovali dostatečně. Ve stínu těchto událostí jsme se proto rozhodli od refundačního poplatku i minimálního zůstatku zcela ustoupit a budeme vám vracet zbylé prostředky v plné míře,“ napsalo dva dny po festivalu jeho vedení na facebook.

I Maliník klade zmatky za vinu nedostatečnému informování. „Ta služba je relativně nová, lidé s ní nemají zkušenosti a každý poplatek nesou negativně,“ dodává s tím, že podle něj možná chvíli potrvá, než se na trhu ustálí a lidé si na ni zvyknou.

„Cashless systém je jedna z dalších služeb a všechno má své náklady. Něco je zakalkulováno ve vstupence, něco v občerstvení. Rozhodli jsme se bezhotovostní placení ponechat zvlášť a účtovali jsme refundační poplatek,“ vysvětloval situaci na festivalu Metronome ve vysílání Českého rozhlasu Plus organizátor David Gaydečka

V souladu s GDPR

Maliník se ke své pozici nedostal náhodou, má s pořádáním hudebních akcí zkušenosti. Jeho největším počinem je Hip Hop Kemp, kam vloni zavítalo na sedmnáct tisíc fanoušků. Právě tam si poprvé, i když ještě za pomoci konkurenční firmy, vyzkoušel bezhotovostní pásky. „Ukázalo se, k jak velkým únikům na minulých akcích docházelo. Především co se týče stánků s občerstvením.“

Propojení festivalu s velkými firmami? Proto máte levnější vstupenky, hájí se ředitelka Colours of Ostrava

Číst článek

Letos si poprvé na vlastní akci otestuje i Phestio. „Upřímně - už bych nedělal akci, která by nebyla cashless. Hodně tomu věřím,“ přiznává.

S nadsázkou pak dodává že si hudební fanoušci budou muset vybrat. „Cashless náramek může být určitá daň za to, že je festival kvalitní,“ říká.

S daty, která dovedou čipy na festivalu sbírat, se v jeho průběhu pracuje. „Náš systém například automaticky posílá zprávy skladníkům. Třeba, že na baru číslo 15 dochází pomerančový džus.“

Co se týče dat o návštěvnících, Maliník nijak prý nepokouší nařízení GDPR o ochraně osobních údajů. „Vše samozřejmě probíhá v souladu s novými regulativy. Ty základní podklady o návštěvnících ale mít musíme,“ vysvětluje. „V případě nějakých přebytků nemůžeme někomu vracet peníze anonymně. Vyžadujeme zkrátka to nezbytné minimum.“

Jiří Bejček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme