Neuctivé a do sebe zahleděné, kritizuje klavírista Vondráček české hudební prostředí. V Praze nezahraje

Talentovaný klavírista Lukáš Vondráček, který jako první Čech v roce 2016 vyhrál prestižní klavírní soutěž královny Alžběty v Bruselu, zrušil své lednové koncerty v Praze. Jako důvod uvedl znepokojení nad poměry panujícími v českém hudebním prostředí. Za poslední kapku vedoucí k jeho rozhodnutí označil recenzi hudební publicistky Dity Hradecké na jeho koncert v pražském Rudolfinu z prosince 2019.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lukáš Vondráček

Lukáš Vondráček | Foto: Harrison Parrot

Vítěz řady prestižních světových soutěží v otevřeném dopise označil české hudební prostředí za „neuctivé a v mnoha ohledech zcela do sebe zahleděné a neprofesionální“.

Klavírista Lukáš Vondráček, vítěz Soutěže královny Alžběty, si s rozhlasovými symfoniky zahrál Prokofjeva

Číst článek

Zmiňuje, že v šatně Rudolfina měl před jedním svým recitálem zakázáno se rozehrát, aby nerušil koncert souběžně konaný v přilehlé Sukově síni. „S podobně bizarním zákazem jsem se nikde jinde na světě nesetkal,“ napsal Vondráček. „A kdy naposledy Praha zafinancovala výstavbu nové koncertní haly světových parametrů?“ dodal.

K úrovni české a zejména pražské hudební žurnalistiky podotýká, že považuji za „nevkusné a neprofesionální,“ aby recenze publikovali lidé, kteří jsou studenty, v lepším případě absolventy regionálních konzervatoří. „Jak je možné, že někdo, kdo sotva zdolal Sněžku, radí zkušenému pokořiteli himálajských osmitisícovek jak používat mačky a cepíny?“ uvedl Vondráček.

„Recenzenty a publicisty jsem vybral po konzultaci s řadou špičkových umělců a hudebních osobností," uvedl Jan Rossa, který vede server Opera Plus, kde recenze vyšla. Publicistka Hradecká, která vystudovala konzervatoř v Plzni (obor klavír) a hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, považuje Vondráčkův otevřený dopis za emoční a bezprostřední reakci.

Být Rom připadalo Američanům neskutečně cool, vzpomíná klavírní virtuos Tomáš Kačo

Číst článek

Stojí si za tím, jak v recenzi popsala jeho momentální výkon. „Vybrané části recenze citované v dopise vyznívají sice kriticky, ale jsou vytržené z kontextu. Recenze je v podstatě příznivá a psaná s úctou,“ řekla v pátek.

Na sociálních sítích Vondráčkův dopis vyvolal protichůdné reakce. Někteří přispěvatelé s Vondráčkem souhlasí a připojují se ke kritice hudební žurnalistiky. Jiní považují jeho odmítnutí koncertovat v Praze za „trucovité“ gesto. „Pane Vondráčku, souhlasím s vámi. Velmi! Bylo by to na delší psaní, smutné a naštvané. Ale nerozumím tomu, že trestáte hudební Prahu, hlavně zdejší vděčné a poučené posluchače,“ napsal divadelní kritik a historik Josef Herman.

Mimořádný talent 

Vondráček se narodil 21. října 1986 a je považován za zcela mimořádný talent, na klavír začal hrát již ve dvou letech. První deska mu vyšla v jedenácti letech, již rok před tím ale absolvoval turné po USA. Ve třinácti letech díky rektorské výjimce začal studovat hudební obor na pedagogické fakultě Ostravské univerzity.

O dva roky později debutoval s Českou filharmonií na koncertě v Rudolfinu pod vedením ruského dirigenta a klavírního virtuosa Vladimira Ashkenazyho. Studoval také na vídeňské konzervatoři a na akademii v Katovicích.

Jeho vítězství v soutěži královny Alžběty odborníci srovnávali se ziskem zlaté olympijské medaile. Vondráček se zařadil po bok slavným vítězům, jako byli Emil Gilels, Leon Fleischer, Vladimír Ashkenazy, Malcom Frager, Denis Kožuchin nebo Boris Giltburg.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme