V Rudolfinu zazní nová skladba Martina Smolky, zkomponovaná speciálně pro rozhlasové symfoniky

Symfonický orchestr Českého rozhlasu zahraje ve světové premiéře novou skladbu Martina Smolky. Ten ji napsal přímo pro rozhlasové symfoniky. Pod taktovkou šéfdirigenta Petra Popelky ji Symfonický orchestr Českého rozhlasu spolu s klavíristou Nicolasem Hodgesem uvede v pražském Rudolfinu. V kompozici „Presto e lento“ pracuje skladatel Martin Smolka i se ztišením.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Petr Popelka se od nové sezony stane šéfdirigentem a uměleckým ředitelem Symfonického orchestru Českého rozhlasu

Martin Smolka napsal skladbu „Presto e lento“ přímo pro Symfonický orchestr Českého rozhlasu | Foto: Vojtěch Brtnický | Zdroj: Český rozhlas

„Klavír na začátku spustí takovou divočinu. Ve skladbě jsou dva světy – na počátku spíše energický, jako by to dokonce byla ozvěna motivu rockové hudby, a proti této hlučné a razantní hudbě pak budou vstupovat nejprve vsuvky, a později naopak delší pasáže, nějaká ztišení,“ popisuje svou novou skladbu Martin Smolka.

Bachovi synové i Myslivečkův houslový koncert. Rozhlasoví symfonici zahajují další komorní cyklus

Číst článek

Skladba poprvé zazní 5. prosince v Rudolfinu, na programu večerního koncertu budou také 60. symfonie Josepha Haydna a Symphonia domestica od Richarda Strausse.

Na počátku pondělní premiéry bylo setkání Martina Smolky s klavíristou Nicolasem Hodgesem, který se na festivalu v Kolíně nad Rýnem podílel na uvedení autorovy komorní skladby.

Po koncertě Hodges Smolku požádal, aby mu napsal něco pro klavír a orchestr. Realizace nové skladby se pak zdržela mimo jiné kvůli dvěma letům protipandemických opatření.

Uličnictví i křehkost

Kompozice je ve výsledku vnitřně kontrastní v náladách, zvuku, tempech i v užitém hudebním jazyku. Podle slov autora by se proto mohla jmenovat třeba také „Třískej a hlaď“ - tak výrazně je v ní podle Smolky přítomný humor i uličnictví. V jiných místech se má naopak pianista klavíru dotýkat jemně a nacházet „sametové a křehké tóny i tajemné zvuky“.

Hudba Korngolda a Strausse. Rozhlasový SOČR zve na koncert dirigenta Axelroda a klavíristy Kahánka

Číst článek

Další uvedený kus, Haydnova Symfonie č. 60, je datovaná do roku 1775 a její podtitul „Il distratto“ se dá přeložit jako Roztržitý. Vychází ze scénické hudby ke stejnojmenné komedii Jeana-Françoise Regnarda, což je hra o muži, který zapomene na vlastní svatbu.

Partitura se vyznačuje velkým rozpětím nálad od nápodoby barokního stylu po směs balkánských melodií. Díky své zábavnosti byla tak úspěšná, že se Haydn rozhodl upravit z ní symfonii, z těchto důvodů neobvykle šestivětou.

Na básni Symphonia domestica, třetím díle uváděném v pondělí v Rudolfinu, pracoval Richard Strauss v roce 1903 v Berlíně. Premiéru díla si autor rezervoval pro turné po Americe; uskutečnila se v roce 1904 v newyorské Carnegie Hall pod jeho dirigentskou taktovkou.

hav, ela, SOČR Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme