‚Britten je jiná káva než Beethoven.‘ Proslulý pianista přivezl na Pražské jaro atraktivní skladbu

Na koncertu festivalu Pražské jaro se v úterý večer představil proslulý pianista Leif Ove Andsnes. Za doprovodu orchestru Tonhalle Curych zahrál Koncert pro klavír a orchestr op. 13 Benjamina Brittena. Norský rodák je na festivalu dobře znám z předchozích ročníků, kdy zde natočil většinu materiálu pro svůj projekt The Beethoven Journey, v rámci nějž po dobu čtyř sezon uváděl kompletní sérii klavírních koncertů Ludwiga van Beethovena.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Norský pianista Leif Ove Andsnes

Norský pianista Leif Ove Andsnes | Foto: Michal Krumphanzl | Zdroj: ČTK

„Britten je jiná káva než Beethoven, jeho Koncert pro klavír a orchestr op. 13 má neobvyklou strukturu typicky vrstevnatých skladeb. Jedná se o atraktivní skladbu, která se mimo Velkou Británii hraje málo, proto ji rád představuju," uvedl před koncertem Andsnes.

Na úvod večera si zaplněný Obecní dům vyslechl Rugby, jednu z nejznámějších skladeb Arthura Honeggera, člena takzvané Pařížské šestky. Tato skupina šesti skladatelů vznikla jako revolta proti wagnerismu a impresionismu.

Ve znamení osmiček. Pražské jaro připomene významná výročí, tradičně ho zahájí Smetanova Má vlast

Číst článek

„Krásné party pro dechy a smyčce a změny rytmu odpovídají tomuto sportu," komentoval skladbu Rugby dirigent curyšského orchestru Lionel Bringuier.

Následující Klavírní koncert op. 13 zkomponoval Britten na jaře 1938. Dílo je podle hudebních odborníků zkouškou technických dovedností sólisty, a to zejména v první větě - Toccatě. Závěrečný Pochod pak evokuje strach z blížící se války.

Obecenstvo Andsnese za jeho výkon v této skladbě ocenilo dlouhotrvajícím potleskem. Klavírista poté přidal skladbu Clauda Debussyho Zahrady v dešti.

Ve druhé polovině koncertu orchestr Tonhalle Curych předvedl své umění ve skladbě od Nikolaje Rimského-Korsakova Šeherezáda op. 35, které provází pověst, že není nástroje, kterému by se v tomto díle nedostávalo sólové příležitosti.

Soubor Tonhalle Curych se začal formovat v polovině 19. století, kdy curyšská společnost diskutovala o nezbytnosti stálého orchestrálního tělesa. Prvním takovým byl Orchesterverein založený v roce 1862.

Po něm už přišel Tonhalle Curych, který se pod vedením dirigenta Friedricha Hegara během krátké doby vypracoval na profesionální těleso. Od té doby se orchestr těší skvělé pověsti, mezi jeho šéfdirigenty patřili Rudolf Kempe, Christoph Eschenbach nebo David Zinman. Bringuier soubor vede od sezony 2014/2015.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme