Světový katalog v kapse. Hudební průmysl roste hlavně díky streamování hudby

Online streamovací služby jako Spotify, Tidal, Napster, Deezer nebo Apple Music jsou největším zdrojem příjmů hudebního průmyslu. Loni za sebou poprvé nechaly prodej CD nosičů a digitální stahování nahrávek. Podle Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) se celkové příjmy hudebního průmyslu díky streamování v roce 2017 zvýšily o 8,1 procenta na 17,3 miliardy dolarů (přes 360 miliard korun).

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Aplikace Spotify (ilustrační foto) | Foto: iROZHLAS.cz | Zdroj: Fotobanka Smartmockups.com

Největší popularity dosahuje streamovací služba Spotify, která byla spuštěna před deseti lety 7. října.

„Spotify byla první placená streamingova služba, která uspěla. Přinesla model, který přes omezenou neplacenou verzi dokázal přesvědčit běžného uživatele o smyslu zaplacení za hudební obsah,“ řekl Tomáš Filip, generální ředitel vydavatelské společnosti Universal Music ČR.

Příběhy bez cenzury: projekt novinářů a umělců šíří zakázané články jako písně přes Spotify

Číst článek

Možnost streamování kompletního světového hudebního katalogu, skvěle uspořádaného pod intuitivním ovládáním v aplikaci na mobilu i počítači, se stalo globálním hitem,“ dodal. 

Za nejrychleji a nejvýrazněji rostoucí oblast, kterou se v posledních letech hudba dostává k posluchačům, označil streamování hudby Michal Koch ze společnosti Supraphon, který zodpovídá za řízení prodeje a vztahů se zákazníky.

Rozhoduje zkušenost

„Ceny jednotlivých služeb dostupných v České republice jsou na velmi podobné úrovni, proto spíše než podle ceny měsíčního předplatného posluchači rozhodují podle uživatelské zkušenosti. Málokdy se stává, že by uživatel měnil svoji oblíbenou předplacenou službu za jinou. Na našem trhu je jednoznačně nejpoužívanější platformou Spotify, následovaný Apple Music a Google Play Music,“ uvedl.

Měsíční paušál je v případě evropských klientů Spotify necelých šest eur (150 korun) měsíčně; v USA to je deset dolarů (zhruba 200 korun). Existuje i rodinný balíček až pro šest uživatelů, který stojí měsíčně devět eur (230 korun), respektive 15 dolarů (přibližně 310 korun).

Spotify na Wall Street. Švédskou firmu na burze omylem vítala švýcarská vlajka

Číst článek

Se zvyšujícím se počtem předplatitelů streamingových služeb vzrostly loni příjmy hudebního průmyslu v Česku o 11 procent na 834 milionů korun. Česká pobočka IFPI uvedla, že podíl digitálních prodejů tvořil poprvé více než polovinu celkových prodejů hudby.

Vzrůstající vliv internetu a streamování hudby přímo do mobilních zařízení potvrdil i předseda představenstva Ochranného svazu autorského (OSA) Roman Strejček. Meziroční nárůst příjmů ze streamování hudby byl více než poloviční proti minulému období.

176 milionů předplatitelů

„Narůstající počty uživatelů přinášejí i větší výdělky všem zúčastněným. V České republice začalo Spotify a ostatní velké služby později, a tak si ještě dva až tři roky budeme muset počkat na opravdu masivní rozšíření v řadu kolem milionu platících uživatelů. Stejně dlouho budou muset ještě počkat i čeští hudební umělci na okamžik, kdy začnou dostávat viditelnou kompenzaci za své nahrávky,“ uvedl Filip.

Loni měly streamovací firmy ve světě 176 milionů předplatitelů a svůj podíl na příjmech sektoru zvýšily na 38 procent z 29 procent v předcházejícím roce. Prodej fyzických nosičů loni klesl o pět procent a prodej prostřednictvím stahování o 20 procent.

Nejžádanějším hudebníkem se loni stal Ed Sheeran, který příští rok 7. a 8. července zahraje dvakrát v Praze. Jeho singl Shape of You je nejčastěji streamovanou skladbou na Spotify.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme