Rozhlasoví symfonici v české premiéře představí zhudebněnou Erbenovu baladu Polednice

V pondělí prostoupí Dvořákovu síň atmosféra pohádková, baladická i démonická. Šéfdirigent Alexander Liebreich zvolil pro první koncert z cyklu R – klasika v Rudolfinu díla Maurice Ravela, Ondřeje Adámka a Sergeje Prokofjeva. Společně s rozhlasovými symfoniky vystoupí v Adámkově Polednici i Pražský filharmonický sbor. Přímý přenos koncertu bude od 19.30 vysílat stanice Vltava. Záznam pak o dva dny později uvede Český rozhlas D-dur.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ondřej Adámek | Foto: Astrid Ackermann / Archiv Ondřeje Adámka | Zdroj: Symfonický orchestr Českého rozhlasu

Pro první koncert z cyklu Klasika v Rudolfinu aktuální sezony Symfonického orchestru Českého rozhlasu zvolil šéfdirigent Alexander Liebreich netradiční program, složený z tvorby světových skladatelských legend i současného českého komponisty.

Ty první budou reprezentovat Maurice Ravel, od nějž zazní slavná pohádková suita Má matka husa, a Sergej Prokofjev. Jeho Symfonie č. 3 c moll, zpracovávající motivy z jeho mystické opery Ohnivý anděl, celý večer uzavře.

Mezi tím dojde i na českou premiéru skladby letos 40letého Ondřeje Adámka, který se především za našimi hranicemi etabloval jako mimořádně zajímavá hudební osobnost.

Hyperrealistická Polednice

Adámek studoval kompozici na Pražské konzervatoři a v roce 2004 absolvoval na Akademii múzických umění v Praze u Marka Kopelenta. Později se zdokonaloval také na pařížské Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse. Zde se zajímal i o elektroakustickou kompozici, které se od té doby věnuje.

Skládá ale i hudbu symfonickou, komorní a vokální a spolupracuje s prestižními ansámbly a hudebními festivaly soudobé hudby, jakými jsou například Ensemble Intercontemporain, Klangforum Wien, Lucerne Festival Academy Orchestra, Agora festival, Warsaw Autumn a další.

PROGRAM

Maurice Ravel (1875–1937): Má matka husa, suita
Ondřej Adámek (1979): Polednice, skladba pro sbor a orchestr
Sergej Prokofjev (1891–1953): Symfonie č. 3 c moll, op. 44

Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Alexander Liebreich - dirigent
Pražský filharmonický sbor, sbormistr Lukáš Vasilek

Vyhledává speciální techniky hry na klasické nástroje a nové originální instrumenty také vytváří: například takzvané airmachine, které vychází z principu nasazování dechových nástrojů na vysavače.

Díky detailní znalosti možností, jimiž lze s těmito nástroji docílit, získává Adámkova hudba specifickou zvukovou barvu, která je charakteristická i údernými rytmy, pevnou formální architekturou a silným dramatickým akcentem.

Ondřej Adámek se podle vlastních slov dlouho cítil být spíše skladatelem kosmopolitním než českým, ale uvědomil si, že jakýsi „slovanský temperament“ byl v jeho hudbě nejspíš přítomen neustále. Právě při psaní kantáty Polednice, která bude součástí pondělního programu, si navíc užil i práce s českým textem, jeho zvukovým bohatstvím a jemnými nuancemi.

Touhu vytvořit vlastní zhudebněnou verzi balady Karla Jaromíra Erbena v sobě Adámek objevil po poslechu stejnojmenné symfonické básně Antonína Dvořáka. Světové premiéry svého opusu se dočkal na Varšavském podzimu v roce 2013.

VÝBĚR Z OCENĚNÍ ONDŘEJE ADÁMKA

  • Synthèse Prize (Bourges 2002)
  • Metamorphose (Brusel 2002, 2004)
  • Brandenburg Biennale (2006)
  • Prix Hervé-Dugardin – Société des Auteurs, Compositeurs et Éditeurs de Musique (2009)
  • Prix Georges Enesco (2011)

Národní symfonický orchestr Polského rozhlasu z Katovic tehdy vedl jeho šéf Alexander Liebreich – a právě on ji nyní se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a Pražským filharmonickým sborem pod vedením Lukáše Vasilka poprvé představí ve Dvořákově síni i českým posluchačům.

Skladatel uvedl už před premiérou v Polsku svou Polednici takto: „Příběh Polednice jsem zhudebnil hyperrealistickým, skoro divadelním způsobem: smyčce napodobují ženský hlas, zvuk orchestru se mísí se zvuky skutečného života, jakými jsou kuchyňské nástroje, hračky, vrzání dveří nebo dýchání.“

Po kantátě Svatební košile, symfonických básních Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat a Holoubek Antonína Dvořáka, melodramatu Vodník s hudbou Zdeňka Fibicha nebo třeba zdařilém semaforském muzikálu Kytice Jiřího Suchého a Ferdinanda Havlíka si tedy můžeme poslechnout další pozoruhodné hudební ztvárnění stále inspirativního Erbenova literárního odkazu.

Přímý přenos koncertu bude vysílat stanice Český rozhlas Vltava. Záznam pak o dva dny později uvede ČRo D-dur.

Robert Rytina Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme