Klavír s Kahánkem, pěvecké lekce od Kněžíkové. Stipendijní projekt MenART uzavírá přihlášky

Inspirativní setkání jsou v životě zásadní. S tímto heslem hledá projekt MenART mladé nadějné umělce pro příští ročník svého stipendijního programu. Ten tradičně nabízí roční mentoring od předních českých umělců. V individuálních kurzech se můžou zájemci potkat například s pianistou Ivem Kahánkem, fotografkou Štěpánkou Stein nebo dramatikem Karlem Františkem Tománkem.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Klavírista Ivo Kahánek

Při projektu MenART se studenti setkají třeba s Ivem Kahánkem | Foto: archiv Ivo Kahánka

Cílem spolupráce mladých talentů s jejich mentory má být rozšíření běžných výukových metod, se kterými se stipendisté setkávají v uměleckých školách, a hlubší poznání jednotlivých kulturních disciplín.

Právě tuto kombinaci vyzdvihuje i jedna z letošních účastnic, která navštěvuje kurz operní pěvkyně Kateřiny Kněžíkové. „Získala jsem tu úplně jiné zkušenosti. Některé věci jsou vysvětlované a řečené jinak, než jsem zvyklá. Vnímám teď zpěv i z jiné strany. A celkově dělám větší pokroky, než jsem dřív dělala,“ uvedla.

Teprve sedmnáctiletý klavírista rozezní Rudolfinum. Doprovodí ho orchestr Českého rozhlasu

Číst článek

Spolupráce ale není hodnotná jen pro stipendisty. Lektoři si často výběrem svých žáků vytváří síť kolegů, se kterými v budoucnu spolupracují.

Výjimkou není ani zmíněná sopranistka Kateřina Kněžíková. „Nedávno vystoupila Veronika Chamolová, aktuálně už studentka konzervatoře, na úžasném zahraničním koncertě. Spousta studentů se mnou vystupuje na různých akcích a je úžasné, že si to můžou stipendisté vyzkoušet, i když se třeba pak umění nebudou věnovat profesionálně,“ popisuje Kněžíková.

Čest a zodpovědnost

V tomto ohledu s ní souhlasí i její lektorský kolega a jeden z nejuznávanějších českých pianistů současnosti Ivo Kahánek. Ten vnímá své působení v akademii MenART jako čest a zároveň velkou zodpovědnost, jelikož jeho vedením prošla téměř celá jedna generace českých klavírních profesionálů. Podle Kahánka jsou právě podobné projekty pro mladé hudebníky klíčové.

Hudba Korngolda a Strausse. Rozhlasový SOČR zve na koncert dirigenta Axelroda a klavíristy Kahánka

Číst článek

„V dnešní době se ta profesionalita neskutečně posouvá do nižšího a nižšího věku. Otázkou už není, jestli člověk hraje dostatečně špičkově, ale jak brzo to dokáže. Jen tak může totiž soutěžit s těmi zahraničními elitními hráči. A právě MenART tomuto může jít naproti,“ míní Kahánek.

Důležitou částí celoročního programu je vedle technického zdokonalení umělců také nauka kolegiální komunikace. Tomu podle zakladatelky a ředitelky MenARTU Dany Syrové pomáhá i skutečnost, že je projekt nesoutěžní.

„Tím, že mentoři sdílí svůj čas, tak sdílí i svoje životní zkušenosti. Vzniká tak prostor velmi bezpečný a kolegiální. Celá skupina se takto poprvé sejde na konci srpna na prodlouženém víkendu, kde se všichni dobře a intenzivně poznají. Což pomáhá během školního roku, kdy je přibližně šest dalších setkání,“ říká Syrová.

Přihlášky pro příští ročník je možné podávat do 31. března.

Josef Kaňka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme