Nejistota, kritická situace. Zaměstnanci Národního divadla píší řediteli, proč bude v čele opery Hansen

Zaměstnanci a umělci Národního divadla v Praze žádají vysvětlení okolností nástupu uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery Pera Boyea Hansena, který se má ujmout funkce 1. srpna. V dopise, který v pondělí zaslali řediteli Národního divadla Janu Burianovi, pokládají 31 otázek k vizi a směřování Opery divadla a Státní opery.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Situaci v dopise zaměstnanci a výkonní umělci Opery Národního divadla a Státní opery označují za kritickou. (ilustrační foto) | Foto: Khalil Baalbaki

Dopis podepsalo 339 osobností včetně vedení Opery, sólistů, dirigentů, členů orchestru Národního divadla, členů orchestru Státní opery, členů sboru Národního divadla, členů sboru Státní opery a řady dalších.

Státní opera se po rekonstrukci otevře v lednu, v nové sezoně uvede šest premiér

Číst článek

Dopis podepsal mimo jiné dosavadní umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery Petr Kofroň, ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Silvia Hroncová, dramaturgyně opery Jitka Slavíková, sólista opery Jiří Brückler, legenda české opery Soňa Červená či operní pěvkyně Eva Urbanová.

„Celkově je v Národním divadle obrovská nervozita, protože nikdo neví, co bude dál. Proto vznikl i tento otevřený dopis, protože opravdu nikdo neví, jakou cestou se bude opera Národního divadlo potažmo Státní opery jako celku ubírat,“ řekla Radiožurnálu Eva Urbanová. 

„Lidé mají špatnou náladu. Jsou dalo by se říct otrávení, smutní. Myslím si, že Národní divadlo je specifický útvar a že by se něco takového nemělo dít, ta nervozita, nevědět co dál,“  dodala Urbanová.

Nejistota, nervozita

Situaci v dopise zaměstnanci a výkonní umělci Opery Národního divadla a Státní opery označují za kritickou, odsuzují jak netransparentnost výběru nového uměleckého ředitele Hansena tak jeho nepředstavení základní vize směřování instituce. 

„Připravíme formou otevřeného dopisu odpověď, která bude obsahovat i ta fakta, která jsou všeobecně známa z otevřených zdrojů, nebo o kterých jsme měli za to, že jsme soubor Opery informovali prostřednictvím ředitelky Opery Národního divadla a Státní opery,“ sdělil ředitel Národního divadla Burian v reakci na dopis.

Ve věku 75 let zemřel po těžké nemoci Václav Postránecký

Číst článek

Norský divadelní režisér Hansen po příjezdu do Prahy letos v únoru uvedl, že chce posílit mezinárodní postavení Opery Národního divadla, oživit historii české opery, zvýšit počet nových produkcí a profilovat umělecké soubory Opery Národního divadla a Státní opery.

Hansenův tým, do kterého patří i německý dirigent a budoucí hudební ředitel Státní opery Karl-Heinz Steffens, se soustředí na znovuotevření historické budovy Státní opery po generální rekonstrukci. Divákům se Státní opera poprvé představí slavnostním operním gala 5. ledna 2020, přesně 132 let od prvního otevření v roce 1888.

Hansen na univerzitě v Oslu vystudoval divadelní vědu a pak studoval operní režii v německém Essenu. Od dubna 2012 do července 2017 byl uměleckým ředitelem Norské národní opery, která se vypracovala mezi přední operní scény a v roce 2015 obdržela v Londýně Mezinárodní operní cenu v kategorii Nejpřístupnější scéna.

Celé znění otevřeného dopisu řediteli Národního divadla

Zaměstnanci a výkonní umělci Opery Národního divadla a Státní opery vyjadřují otevřeným dopisem vážné znepokojení nad současnou kritickou situací v Opeře Národního divadla a Státní opery. Tato situace byla způsobena netransparentním výběrem nového uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery, Per Boye Hansena, od sezony 2019/2020. Pro sezonu 2018/2019 byl pan Per Boye Hansen jmenován poradcem ředitele Národního divadla. Za jeho devítiměsíční působení v této funkci, které mělo být přípravným krokem k nástupu do jeho funkce ředitelské, nepředstavil základní vizi a uvedl soubor opery do krizového stavu. Doposud se věnoval úzkému segmentu (zejména výměně českých sólistů za sólisty ze zahraničí) a neseznámil se s českou legislativou, vnitřním chodem divadla a uměleckým provozem. Do dnešního dne není definovaná nová organizační struktura opery, vymezení kompetencí a odpovědností za kroky, které se v souboru odehrají od 1. 8. 2019. 

Řada otázek, které opakovaně pokládalo vedení a umělecké rady orchestrů, sborů a sólistů, nebyla dosud zodpovězena, proto níže podepsaní volí tuto formu otevřeného dopisu řediteli Národního divadla, Prof. Janu Burianovi.

nkr, ela, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme