Pandemonium odkrývá podivné dějiny sousedství

Naivní divadlo Liberec, ačkoli je jeho tvorba primárně zaměřena na dětské publikum, dopřává svému ansámblu i realizace večerních představení pro publikum dospělé. Režisér i herci dostávají v těchto případech volnou ruku, a tak se rodí inscenace, které vznikají z čiré radosti a chuti hrát současné divadlo. To je také případ posledního "večerního" počinu souboru. Dramaturg Naivního divadla Vítek Peřina a herec Filip Homola adaptovali na scénu komiks Džiana Babana a Vojtěcha Maška Pandemonium aneb Dějiny sousedství.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pandemonium

Pandemonium | Foto: Naivní divadlo Liberec

Komiksové Pandemonium nejprve vycházelo jako strip v kulturní příloze časopisu Reflex, aby bylo v minulém roce vydáno také jako kniha, která výrazně vyčnívá z domácí komiksové produkce. Ostatně jako vše, na co Baban s Maškem sáhnou - jejich tvorba má neopakovatelnou atmosféru, je koncepční a při tom všem si zachovává charakteristický (až divadelně psychologický) smysl pro humor i potřebný nadhled.

Inscenátoři si nevybrali zrovna lehký úkol, protože samotná knižní předloha je spíše sborníkem krátkých čtyřokénkových komiksových stripů, které stojí na absurdních dialozích, nežli dílem s jasným obloukem příběhu. Pandemonium je možné kdykoli začít, vstoupit do něj v polovině, nebo cokoli přidat. Odehrává se prakticky celé v kuchyni manželů Vladimíra a Vlaďky Kokešových, kam si po škole přichází popovídat malý Janík Štulec. Ten bydlí ve stejném ďáblickém paneláku jen o tři patra výš. Jak říkají sami autoři, těžko říct, proč Janík tráví o Kokešových tolik času. Neskutečná statičnost jejich podivných hovorů je podpořena stálými jakoby strnulými pozicemi hlavních aktérů - pan Kokeš sedí skloněný nad novinami vždy vlevo, paní Kokešová s ustaraným výrazem vpravo...

Pandemonium | Foto: Naivní divadlo Liberec

V krátkých momentkách se v Kokešovic obyčejném kvartýru berou do hry genetické experimenty, kolektivní halucinace, výpočty konce světa, konstrukce androidů a humanoidů, identičtí dvojníci, přístroje na změny podoby, časoprostorové spirály nebo sny, které splývají s realitou, a přesto vše zůstává na svém místě. Absurdní mystifikace na "x-tou"! Naivnímu divadlu se povedlo dobře nasát atmosféru Pandemonia, pracuje se s pozvolným rytmem, děj rámují a posouvají mezi krátkými scénami hned dva vypravěči, podobně jako je tomu v samotné knize. Charaktery vystihli herci Tomáš Bělohlávek, Michaela Homolová a Tomáš Holý poměrně výstižně, hrají přesně jen tak, jak nás nechají hlavní hrdiny poznat autoři. Koneckonců se uplatní i jejich zkušenosti s loutkoherectvím a se specifickou tvorbou v tomto žánru. Přes četné střihy v předloze i její samotnou úsečnost drží představení pohromadě a zachovává absurdní humor Pandemonia, v němž se, když všechno skončí, začíná zase znovu od začátku...

Pandemonium | Foto: Naivní divadlo Liberec

A co to vlastně to Pandemonium je? Co kdybychom si nechali odpovědět dialogem... Vladimír: "To je místo, kde lidi postupně přicházejí o všechen rozum."
Janík: "A kde to je, pane Kokeš?"

Vlaďka: "Vláďo, tak dost, okamžitě toho nech!"
Vladimír: "Dobrá, spletl jsem se, omlouvám se, Janíku. Je to místo, kde v klidu a míru žijí maličcí medvídci pandové."

Pandemonium | Foto: Naivní divadlo Liberec

Naivní divadlo Liberec má Pandemonium ve svém stálém večerním programu a hraje jej i na zájezdech. Nejblíže 3. listopadu v pražském Alfrédu ve dvoře v rámci 4. ročníku festivalu KomiksFEST!

Tomáš Kůs Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme