Česká televize podle vysílací rady uvedla seriál, který zlehčuje čistky v Rusku. Žádá nápravu

Česká televize porušila podle Rady pro rozhlasové a televizní vysílání zákon odvysíláním ruského seriálu Zapomenutí vůdci zlehčujícího stalinistické čistky. Rada vyzvala ČT k nápravě a v otevřené výzvě žádají televizi o napravení pochybení i více než dvě stovky osobností.

Praha (Aktualizováno: 10:01 12. 2. 2018) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Česká televize | Foto: Tomáš Adamec

Osmidílný ruský dokumentární seriál Zapomenutí vůdci z roku 2016, který ČT odvysílala koncem roku 2017, představil několik méně známých postav režimu sovětského diktátora Josifa Stalina.

Stalinský teror byl jen přešlap, říká šéf FSB. Je to návrat totalitních tradic, varují ruští akademici

Číst článek

ČT porušila podle Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) zákon o vysílání především uvedením dvou dílů týkajících se Lavrentije Beriji, jednoho z vykonavatelů Stalinových čistek a poprav kritiků režimu.

Pořady vyzdvihují Berijovy manažerské úspěchy a charakter a bagatelizují jeho podíl na zatýkání, deportacích a popravách, uvedla rada.

„Berijův podíl na represích je též prezentován jako něco, čemu se nemohl ve své funkci vyhnout, nicméně tak činil s přemáháním. Tím de facto dochází k omlouvání Berijových činů, které lze z historického hlediska považovat za kruté jednání a na jejichž základě byla zamítnuta jeho rehabilitace,“ sdělila RRTV v tiskové zprávě ze svého jednání.

Posudek historiků

Na radu pro vysílání se kvůli seriálu obrátil rusista Jan Machonin. Zveřejnil také na webu Babylon Revue otevřenou výzvu ČT k nápravě. K výzvě se již připojilo do pondělí zhruba 240 lidí, včetně historiků, pedagogů, umělců, bývalých politických vězňů nebo politiků.

„Ve všech dílech seriálu jsou záměrně zlehčována, vynechávána či přímo popírána fakta o politicky motivovaných perzekucích vykonávaných v letech 1917-1991 sovětským režimem a jeho představiteli,“ uvádí výzva.

Lidé ve výzvě žádají, aby televize zveřejnila okolnosti, za kterých byl seriál zakoupen od ruských distributorů. Chtějí také, aby ČT nechala obsah seriálu posoudit historiky a výsledky pak zveřejnila.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme