Méně sexu, více přátelství. Co chce generace Z vidět na obrazovce?

Zástupci generace Z podle nové studie UCLA Center for Scholars & Storytellers výrazně odklání od sexuálních scén a tradičních romantických schémat v televizi a filmu. Místo toho preferují autentickou reprezentaci nebo příběhy orientované na přátelství.

Televize Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Generace Z na svých obrazovkách preferuje méně sexu a více přátelství

Generace Z na svých obrazovkách preferuje méně sexu a více přátelství | Zdroj: Adobe Stock

Instituce UCLA Center for Scholars & Storytellers zveřejnila svou výroční zprávu Teens & Screens s názvem „Buďte realističtí: Sounáležitost na vyžádání“.

Pro tvůrce obsahu určeného současným mladým dospělým přinášejí tato data překvapivé poznatky o jejich vkusu a preferencích. Studie zkoumala mediální preference 1500 amerických dospívajících a mladých dospělých ve věku 10 až 24 let. Sběr dat proběhl v srpnu 2025, uvádí server Variety.

Televize na podzim vsází na rodinné seriály a soutěže. Jako lovec se představí Libor Bouček

Číst článek

Zhruba 59,7 % respondentů uvedlo, že by chtěli vidět více filmů a seriálů, kde jsou ústřední vztahy přátelství. 54,1 % preferují postavy, které v daném okamžiku nemají zájem o romantický vztah.

48,4 % mladých diváků si myslí, že v současných filmech a televizních pořadech je příliš sexu a sexuálního obsahu, shrnuje studii web Euronews. Generace Z také dává přednost animovaným filmům před hranými. Jejich podíl vzrostl ze 42 % v roce 2024 na 48,5 % v letošním roce.

Tato data naznačují posun v preferencích. Tvorba zaměřená na explicitní sexuální obsah či toxické romantické vzorce (například milostné trojúhelníky) ztrácí u této generace na přitažlivosti.

Studie dál vysvětluje, že Gen Z hledá rozmanitější typy vztahů a postav, které nejsou zaměřené jen romanticky – například přátelství, aromantické či asexuální postavy a realističtější reprezentaci, podotýká server WGLT s dodatkem, že výzkumný tým tento trend označuje jako „nomance“.

Ze studie vyplývá, že generace Z nepřestala sledovat filmy a seriály, jen se mění, co v nich chce vidět – méně povrchního sexu, méně přehnané romantiky, více opravdových přátelství a vztahů, které odrážejí jejich vlastní životy.

Po několik desetiletí se Hollywood snažil oslovit teenagery a mladé dospělé prostřednictvím filmů a pořadů plných sexu, skandálů a trendů, které údajně odrážely jejich životní styl a zájmy. Současná data ale ukazují, že pro mediální průmysl nastal čas na přehodnocení toho, co mladé zajímá.

Anna Beljo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme