Méně sexu, více přátelství. Co chce generace Z vidět na obrazovce?
Zástupci generace Z podle nové studie UCLA Center for Scholars & Storytellers výrazně odklání od sexuálních scén a tradičních romantických schémat v televizi a filmu. Místo toho preferují autentickou reprezentaci nebo příběhy orientované na přátelství.
Instituce UCLA Center for Scholars & Storytellers zveřejnila svou výroční zprávu Teens & Screens s názvem „Buďte realističtí: Sounáležitost na vyžádání“.
Pro tvůrce obsahu určeného současným mladým dospělým přinášejí tato data překvapivé poznatky o jejich vkusu a preferencích. Studie zkoumala mediální preference 1500 amerických dospívajících a mladých dospělých ve věku 10 až 24 let. Sběr dat proběhl v srpnu 2025, uvádí server Variety.
Televize na podzim vsází na rodinné seriály a soutěže. Jako lovec se představí Libor Bouček
Číst článek
Zhruba 59,7 % respondentů uvedlo, že by chtěli vidět více filmů a seriálů, kde jsou ústřední vztahy přátelství. 54,1 % preferují postavy, které v daném okamžiku nemají zájem o romantický vztah.
48,4 % mladých diváků si myslí, že v současných filmech a televizních pořadech je příliš sexu a sexuálního obsahu, shrnuje studii web Euronews. Generace Z také dává přednost animovaným filmům před hranými. Jejich podíl vzrostl ze 42 % v roce 2024 na 48,5 % v letošním roce.
Tato data naznačují posun v preferencích. Tvorba zaměřená na explicitní sexuální obsah či toxické romantické vzorce (například milostné trojúhelníky) ztrácí u této generace na přitažlivosti.
Studie dál vysvětluje, že Gen Z hledá rozmanitější typy vztahů a postav, které nejsou zaměřené jen romanticky – například přátelství, aromantické či asexuální postavy a realističtější reprezentaci, podotýká server WGLT s dodatkem, že výzkumný tým tento trend označuje jako „nomance“.
Ze studie vyplývá, že generace Z nepřestala sledovat filmy a seriály, jen se mění, co v nich chce vidět – méně povrchního sexu, méně přehnané romantiky, více opravdových přátelství a vztahů, které odrážejí jejich vlastní životy.
Po několik desetiletí se Hollywood snažil oslovit teenagery a mladé dospělé prostřednictvím filmů a pořadů plných sexu, skandálů a trendů, které údajně odrážely jejich životní styl a zájmy. Současná data ale ukazují, že pro mediální průmysl nastal čas na přehodnocení toho, co mladé zajímá.
