Před 30 lety přišla MTV do Evropy jako velká senzace. Teď je ve stínu Spotify a YouTube

Je to přesně 30 let od prvního vysílání evropské verze hudebního kanálu MTV. Televize v začátcích stavěla především na videoklipech. Právě propojení hudby a obrazu výrazně ovlivnilo vnímání hudby mladší generací. Během let se ale MTV zásadně proměnila.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hudební televize MTV odstartovala vysílání v Evropě před 30 lety. | Foto: Alberto Garcia | Zdroj: Flickr.com

Úplně poprvé začala MTV vysílat ve Spojených státech amerických, a to v roce 1981. Až o šest let později se začal kanál rozšiřovat, kromě Austrálie si ji mohli naladit i diváci v Evropě. První evropské vysílání pak spustila stanice v Amsterdamu.

Éra Gangnam stylu skončila. YouTube má po letech nové nejpřehrávanější video

Číst článek

Na začátku éry vsadila hlavně na hudební videoklipy. Právě díky nim se proslavilo i mnoho zpěváků. MTV stála u zrodu popularity třeba Prince, Bon Jovi nebo taky Michaela Jacksona.

Reality show i adrenalinové sporty

Dnes je ale podoba stanice výrazně odlišná. Hudba se posunula na vedlejší kolej. Dominují reality show, videa ze soukromí hvězd nebo taky pořady věnované adrenalinovým sportům.

Přesto má kanál desítky žánrových programů - od klasického rocku, přes taneční hudbu, až po výběr největších hitů. Stanice mimo jiné udílí i hudební ceny takzvané MTV Video Music Award. V Americe jde každoročně o velkou událost.

Třeba v Evropě MTV narazila na konkurenci menších lokálních stanic. MTV se proto nezaměřila na vysílání místních skupin, vsadila na globální - spíš americké hvězdy. A právě tahle strategie se jí vyplatila.

Fenomén YouTube

Podle marketingových odborníků si značka MTV vybudovala svoje místo na trhu a dnes je to stejně silný brand jako třeba Coca-Cola nebo McDonald‘s.

Důležitou roli hraje samotné logo, které se v základu prakticky nezměnilo už od roku 1981. Podle šéfredaktora časopisu Headliner Jana Vedrala přesto ustupují hudební televize postupně do pozadí.

„V současné době hudební televize už tu sílu, jakou mívaly, samozřejmě nemají. Stojí za tím nástup internetu, fenomén YouTube. Ukazuje se, že koncept placeného hudebního kanálu je v dnešní době spíš přežitý, protože hudba zadarmo nebo za minimální poplatek je zkrátka všudypřítomná,“ popsal Vedral.

Lidstvo tráví na YouTube miliardu hodin denně, to je asi 114 000 let

Číst článek

České Óčko

Vůbec první plnohodnotnou hudební televizí u nás se v roce 2002 stala stanice Óčko. Alespoň jednou měsíčně se na ni dívá každý čtvrtý dospělý. Vůbec největším hudebním kanálem je ale v současnosti YouTube.

Na podobném modelu pak fungují i služby jako Spotify nebo třeba Apple Music. Ty ale nabízejí hudbu většinou jen bez vizuální stránky.

Jen pro srovnání - třeba právě přes Spotify si měsíčně pustí hudbu přes 140 milionů uživatelů. K dispozici mají posluchači více než 30 milionů skladeb. S celkem 60 miliony uživateli se tak švédská služba vzdálila Applu, který má v současnosti 27 milionů odběratelů.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme