‚Krása, kvalita a užitečnost.' Umělecko-průmyslové muzeum slaví 120 let od otevření nové budovy

Umělecké sklo, keramiku, grafiku, módu nebo nábytek - to všechno najdete v depozitářích Umělecko-průmyslového muzea v Praze. Letos si připomíná 135 let od založení, zásadní zlom v rozvoji ale přišel přesně před sto dvaceti lety - 18. listopadu 1900 muzeum slavnostně otevřelo novou budovu. Sbírky díky tomu začalo rozšiřovat a vystavovat světové unikáty.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze

Spojovat krásu, kvalitu a užitečnost se v muzeu snaží už od jeho založení (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Nezabývá se jenom tím, čemu říkáme umělecký průmysl, nýbrž také širšími obory umění jako je třeba architektura, grafika a sochařství. Ovšem užitá umění, jak tomu dneska říkáme, tady převládají,“ zdůrazňoval hlavní myšlenku Umělecko-průmyslového muzea průvodce výstavou Světlem oděná v roce 1967. Muzeum se snaží spojovat krásu, kvalitu a užitečnost už svého založení.

Umělecko-průmyslové muzeum má poměrně výsadní postavení v rámci paměťových institucí v Česku, protože je to defakto národní sbírka užitého umění a fotografie,“ řekl Radiožurnálu ředitel sbírek a výzkumu Umělecko-průmyslového muzea Radim Vondráček.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si příspěvek Vojtěcha Tomáška o Umělecko-průmyslovém muzeu v Praze

Muzeum spoluzakládal největší mecenáš 19. století Vojtěch Lanna. Pro rozvoj Umělecko-průmyslového muzea měl zásadní význam, připomněla letos v lednu v rozhovoru pro Radiožurnál ředitelka Helena Koenigsmarková.

Poprvé sbíral s takovým cíleným a odborným zájmem. Pro naše muzeum se jeho sbírka skla stala zásadní, protože na sklonku života ji do muzea daroval. Ve své době, na začátku 20. století, kvůli tomu považovali současníci pražské muzeum za to s největší sbírkou skla takového významu.

Rozvoj muzea a jeho sbírek umožnila i novorenesanční muzejní budova podle návrhu architekta Josefa Schulze. Stojí v ulici 17. listopadu a návštěvníkům se otevřela přesně před 120 lety.

„Sbírky se rozrůstaly, byl o ně veliký zájem. Takže se pak vedení muzea rozhodlo získat pozemek a postavit pro muzeum novou budovu, kterou užívá dodneška. Architekt byl však limitován tvarem získaného pozemku, takže vznikla taková podlouhlá budova.

Muzeum v době koronaviru

I muzea a galerie letos už podruhé musela kvůli vládním opatřením proti šíření koronaviru zavřít. Kromě ekonomických ztrát muzeum řeší i odsouvání výstav, připomněl Radim Vondráček.

Z první výzvy programu na podporu kultury jsou odčerpána jen necelá čtyři procenta podpory

Číst článek

V loňském roce jsme připravili řadu báječných projektů, jak pro naše domácí publikum, tak to v zahraničí. Třeba reprezentativní výstavu českého designu v Japonsku. Měli jsme velké problémy, abychom předměty z výstavy poté vůbec navrátili zpátky, protože nefungovala samozřejmě doprava.

Na sociálních sítích muzeum proto sdílí fotografie a videa z výstav nebo reportáže ze zákulisí.

Na podzim Umělecko-průmyslové muzeum naplánovalo výstavu unikátních podmaleb na skle. Vedení proto věří, že se návštěvníci co nejdřív budou moct vrátit. 

Vojtěch Tomášek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme