Cate Blanchettová jako učitelka nebo bezdomovec. Herečka v Praze zpodobňuje 13 různých rolí

Národní galerie zahájila ve středu naráz pět výstav ve Veletržním paláci. Největším tahákem je určitě projekt Manifesto berlínského umělce Juliana Rosefeldta, v němž herečka Cate Blanchettová vystupuje celkem ve třinácti rolích a představuje manifesty, které stály u kolébky moderního umění.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cate Blanchettová se převtělila do třinácti postav ve videoinstalaci Manifesto od Juliana Rosefeldta | Zdroj: Národní galerie v Praze

Podzimnímu programu Národní galerie v Praze ve Veletržním paláci kraluje filmová instalace Juliana Rosefeldta Manifesto v hlavní roli s australskou herečkou Cate Blanchettovou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Cate Blanchettová jako učitelka nebo bezdomovec? Herečka v Praze zpodobňuje 13 různých rolí. Natáčela Zuzana Filípková

Třináctidílná série prostřednictvím různých postav ztělesněných právě Blanchettovou dává zaznít manifestům dadaistů, futuristů, hnutí Fluxus, suprematistů a dalších uměleckých skupin.

Zazní i méně známé texty významných architektů, filmařů či tanečníků, které ovlivnily vývoj moderního umění.

„Třináctidílná instalace byla před Prahou představena v Berlíně, New Yorku, Helsinkách nebo Buenos Aires a všude sklidila nebývalý ohlas. Série filmů se natáčela celkem dvanáct dnů v Berlíně v roce 2014. Byla to velmi intezivní společná práce," uvedl ředitel Národní galerie Jiří Fajt.

„Cate Blanchettová se v rámci tohoto 'manifestu manifestů' převtěluje do třinácti postav - bezdomovce, učitelky, loutkoherečky nebo dělnice. Proslulým i méně známým výrokům dává v nečekaných souvislostech nové, dramatické vyznění," dodal Fajt.

„Cate Blanchettová coby obyčejná matka před obědem namísto modlitby přeříkává text Claese Oldenburga I am for an Art, o tom, čím je umění. Zasazením apelativního textu do běžného rituálu rodiny a obyčejného prostředí vybízí k zamyšlení nad uměním současným," říká kurátor výstavy Adam Budak.

Studenti a Skála

Kromě Manifestu představí Národní galerie výstavu Biafra ducha – Studenti z třetího světa v Československu. Ta diváka seznámí s tvorbou afrických a asijských studentů, kteří v 60. a 70. letech v Praze studovali film.

Ze současné studentské výtvarné tvorby na evropském kontinentu představí Veletržní palác to nejzajímavější výstavou finalistů a vítěze ceny StartPoint 2017.

Jeden z objektů Františka Skály, který je k vidění v Národní galerii | Zdroj: Národní galerie v Praze

Na té je podle jejího kurátora Pavla Vančáta důležitá vedle tradice a rozpětí nezávislost na akademiích, které mají ve výběru jen menšinový hlas. „Nerozhoduje ani médium, technika či námět, nejpodstatnějším kritériem je neotřelost a originalita," řekl.

StartPoint vznikl v roce 2003 v Galerii Klatovy/Klenová jako soutěž pro diplomanty českých uměleckých škol, později se projekt rozšířil do okolních zemí. Roku 2010 StartPoint opustil klatovskou galerii a prezentoval se v dalších prostorech a městech. Od ročníku 2015 je součástí podzimního programu Veletržního paláce.

V letošní mezinárodní porotě zasedli kromě šéfkurátora Národní galerie v Praze Adama Budaka zástupci výstavních institucí z Rotterdamu, Vilniusu, Salcburku a Varšavy. Z českých studentů mezi finalisty jsou Anna Ročňová, z pražské UMPRUM, Martina Růžičková z brněnské FaVU a Pamela Kuťáková z Akademie výtvarných umění v Praze.

Součástí podzimní vernisáže bylo také otevření dosud běžně nepřístupného prostoru haly A Veletržního paláce. Tam je k vidění dlouhodobá instalace děl Františka Skály, které Národní galerie získala od umělce darem, či zápůjčkou z nedávno ukončené velmi navštěvované výstavy ve Valdštejnské jízdárně. 

Zuzana Filípková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme