Česká cena za architekturu zná vítěze. ‚I překvapivá stavba s vnitřní krásou musí fungovat,‘ říkají

Hlavní cenu České ceny za architekturu letos získali Jiří Opočenský a Štěpán Valouch z ateliéru ov-a za rekonstrukci a dostavbu sídla firmy Lasvit v Novém Boru, které se přezdívá „skleněná roubenka“. Ke starým roubenkám na místě architekti připojili současné domy, které prezentují um českých sklářů. A právě kombinaci původního a nového, tradiční a současné architektury porotci ocenili.

Interview Plus Nový Bor Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hlavní cenu České ceny za architekturu získali Jiří Opočenský a Štěpán Valouch z ateliéru ov architekti za rekonstrukci a dostavbu sídla firmy Lasvit v Novém Boru. | Zdroj: Česká cena za architekturu

„Na místě stojí dva roubené domy z roku 1792. Mají svůj obrovský půvab. Během dvou století prošly mnoha stavebními úpravami, byly překryty mnoha vrstvami, naposledy v roce 1985, a byly hodně pošramocené. Chtěli jsme, aby se jim vrátil jejich původní vzhled,“ vysvětluje Valouch v Interview Plus.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý rozhovor Jana Bumby

Ve svém odůvodnění odborná porota vyzdvihla odvážný vstup architektů do původní objemové struktury, pochopení její podstaty a doplnění, umocněné novými detaily.

„Během procesu navrhování pracujeme s více variantami, některé byly dokonce ještě radikálnější a odvážnější. Pracovali jsme třeba s myšlenkou, že ty staré domy budeme propojovat tím novým objemem,“ popisuje Opočenský ve vysílání Českého rozhlasu Plus. 

Výsledný návrh je ale vlastně konzervativnější – nové domy jsme hmotově přiblížily těm původním, aby byli jako partneři a sousedé.“

„Oceněné dílo je kombinací původního a navrhovaného, starého a nového, tradičního s tím úplně současným,“ uvedla ke svému výběru porota. | Zdroj: Česká cena za architekturu

Nehrozí, že se architekt nechá trochu unést a praktičnost stavby zůstane na vedlejší koleji? „Mezi architekty je stálý souboj o to, jestli má být stavba monumentem, nebo instrumentem. Jestli má sloužit, nebo být výtvarnou kreací. My se snažíme pohybovat na pomezí – přinést překvapivou věc s vnitřní krásou, ale zároveň musí fungovat,“ reaguje Valouch.

Podle České komory architektů, která soutěž pořádá, byla mezinárodní porota překvapena vysokou úrovní návrhů.

Znamená to, že je na tom česká architektura dobře? „To je těžká otázka, české prostředí má omezený horizont. Nominované stavby snesou srovnání s Evropou, ale je zde i velká produkce architektury, která kvalitu nemá – je generovaná automatickými řešeními nebo dosahováním nejlevnější ceny,“ konstatuje Štěpán Valouch.

Jan Bumba, ert Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme