Černočerným lesem až do Jeseníka. Jaromír 99 vytvořil fantazijní svět pro Galerii Pro arte

Rodák z Jeseníku, hudebník, skladatel a výtvarník Jaromír Švejdík známý jako Jaromír 99 vystavuje ve Vratislavském paláci v Praze. Konkrétně pro komorní prostory Galerie Pro arte vytvořil koncept výstavy složený z obrazů, které tvoří metodou vyřezávaného papíru. Takzvaný papercut vychází z už zapomenutých starých technik jarmarečních tisků nebo vyřezávání portrétních siluet.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

| Foto: Martin Melichar

„Já tomu říkám kratochvilné vystřihování. Je to takové hledání cesty k tváři," popisuje své bílé, šedivé a černé obrazy výtvarník Jaromír 99. „Vždycky jsem je dělal černobílé a měl jsem to jako koncept. Tyhle obrazy jsem se naučil dělat, kdy jsme dělali komiks Zámek Franze Kafky. Tehdy jsem si udělal studie. Původně jsem to chtěl dělat dřevorytem, protože ten román vznikl v době, kdy byl nejvíc expresionismus. Přišlo mi to ale pracné, tak jsem to začal řezat do papíru."

„A taky jsem si uvědomil, že to tak patří k tomu kraji, odkud jsem. Že tam jsou papírny, většinou už zaniklé, a že tam vznikaly ty siluetového záležitosti, jako lidové umění," říká uprostřed výstavy Jaromír 99, který ve své tvorbě vychází i ze svých kořenů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Galerie Pro arte v Praze vystavuje dílo výtvarníka Jaromíra 99

Jesenicko, odkud pochází, ho ale inspiruje nejenom v dílech, které právě teď vystavuje v Galerii pro arte. Stačí si vzpomenout například na komiks a později také úspěšný a oceňovaný film Alois Nebel, který vytvořil spolu se spisovatelem Jaroslavem Rudišem a režisérem Tomášem Luňákem.

V galerii Vratislavského paláce udělal místo, kde se potkáváme s jeho vnitřním bohatým světem imaginace. „Když tvořím, ať už texty, obrazy nebo komiksy, tak se vždycky musím nějak uklidnit. A proto chodím do lesa. A tak jsme ze vstupní místnosti udělali les," vysvětluje Jaromír 99. V první místnosti, kde je na stěnách namalovaný černou barvou hustý les, je i několik portrétů.

Metoda papercutu dává obrazům stejný řád a vzhled. Jde o několik vrstev vystříhaných papírů položených na sebe, které vytvářejí portrét lidí. Při bližším prozkoumání ale zjistíte, že v dílech nenajdete jen obličeje. „Když se podíváte na obrazy zboku, tak můžete v tvářích vidět jesenické krajiny, kde jsou meze a stromy a kameny," říká výtvarník.

Majitel zpřístupnil klenot funkcionalismu, pražskou Winternitzovu vilu. Bude sloužit i jako galerie

Číst článek

Druhá místnost má navodit pocit klidu a meditace. Vyřezané portréty doplňují černé velkoformátové na zdech namalované hlavy. „Tohle visí hlavou dolů, tak si představuju padlého anděla. Že nedopadl, ale má namále," popisuje Jaromír 99.

Protiváhou klidného prostoru druhé místnosti galerie je poslední třetí část, kde vstupujeme do úzké chodby. „To je takové nevědomí, ty siluety vytrháváné z papíru. Dřív jsem je vyřezával, ale pak jsem si řekl, že bych je zkusil vytrhávat, protože jsou to útržky ze snu. Ony tak prchají, odcházejí z hor, berou s sebou své náklady a s nimi i různé potvory a čarodějnice," dodává umělec.

Prostor s létajícími a utíkajícími nadpřirozenými bytostmi nese i velmi reálné a současné poselství Jesenicka. „Ten kraj se mi zdá, že je takový opuštěný a opouští ho i čím dál víc lidí. Že je takový odosobnělý, funguje tam možná turismus, ale mladí už se nevracejí," dodává Jaromír 99.

Před vstupem do galerie v krásné zahradě vás přivítá i umělcova první socha. Výstava v Galerii Pro arte potrvá do konce června, poté se přesune do Berlína.

Zuzana Filípková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme