Poškozená pověst i překažený prodej. Aukční síň se chce soudit s rakouským deníkem kvůli Ženě a otroku

Dílo Oskara Kokoschky s názvem Žena a otrok mělo být nejdráže prodaným obrazem v Česku 21. století. Slibně vypadající prodej se ale rychle proměnil v neúspěch aukční síně, když zájemci za dílo nenabídli ani vyvolávací cenu 200 milionů korun. Podle ředitele síně Vladimíra Lekeše může za nezdar deník Der Standard, který nedávno zpochybnil vlastnickou historii a motivy obrazu. „Účelově byl vydán den před aukcí,“ řekl v rozhovoru Radiožurnálu.

Rozhovor Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Obraz Žena a otrok se na aukci v pražské síni Adolf Loos Apartement and Gallery nakonec neprodal

Obraz Žena a otrok se na aukci v pražské síni Adolf Loos Apartement and Gallery nakonec neprodal | Foto: Gérard Gratadour | Zdroj: ČTK

Proč myslíte, že vás poškodil článek deníku Der Standard, který o draženém obrazu nedávno vyšel?
Poškodil obraz naší aukční síně zcela fatálně. Je vyfabrikovaný, účelový a v podstatě vylhaný od začátku až do konce. Účelově byl vydán před aukcí.

K tomu můžu říct, že všechny nároky oprávněných dědiců po židovském sběrateli Fritzi Salo Glaserovi jsou zcela vyřešeny narovnáním, což bylo z jejich strany i písemně potvrzeno paní Kristýnou Glaserovou.

Rekordní vyvolávací cena 200 milionů odradila. Kokoschkův obraz Žena a otrok se v aukci neprodal

Číst článek

Nároky potomků Hanse Dittmayera, který dílo získal od Glasera v roce 1942 protiprávně, kdy mu ho Glaser musel prodat pod nátlakem, a kdy navíc Dittmayer prodal tento obraz v roce 1945 před svým zatčením a uvězněním v září 1945 podle kontribučních zákonů za kolaboraci s nacistickým režimem, jsou právně naprosto irelevantní a jsou pouze v rovině vydírání. Dostali jsme také e-mail od pana doktora, ve kterém požaduje peníze.

Co se týče názvu díla, tak správný název je od začátku Frau mit dem Sklaven (v češtině Žena a otrok – pozn. red.) a je jasně uveden pod reprodukcí v monografii Oskara Kokoschky, kterou vydali jeho přátelé v roce 1925, tedy v době života Kokoschky. Obraz byl takto vždy v minulosti vystavován. To je další nepravda.

Pokud jde o motiv Almy Mahlerové a Oskara Kokoschky jako otroka, tak ten potvrdila osobně při prohlídce obrazů v roce 1998 v Praze manželka malíře a správkyně jeho pozůstalosti paní Olda Kokoschková Palkovská a synovec Oskara Kokoschky. Potvrzení samozřejmě máme v písemné podobě.

Nestandardní žaloba

Takže co bude následovat dál? Jak se vypořádáte s touto „křivdou“?
Nevím, jak majitel, ale naše společnost samozřejmě podá na paní Kronsteinerovou (autorku článku – pozn. red.) a deník Der Standard nestandardní žalobu.

Ve Francii objevili vzácný obraz v hodnotě téměř 19 milionů korun. Přes 120 let visel za dveřmi

Číst článek

Nestandardní v jakém slova smyslu?
Ve smyslu výše požadovaného odškodnění.

Říkal jste, že před tím, než ten článek vyšel, byl o obraz zájem…
Ano, byl. Měli o něj zájem minimálně dva klienti. Samozřejmě ale nemohu predikovat, kolik bylo tady tímto článkem v Rakousku účelově odrazeno lidí.

A suma 200 milionů korun je na takové dílo standardní?
Toto dílo je zcela výjimečné. Vymyká se běžným obrazům z tvorby Oskara Kokoschky a patří do jeho nejvýznamnějšího období, tedy do období drážďanského.

Obraz vznikl v roce 1920 a byl vystaven v roce 1922 na benátském Biennale, kde měl dokonce svůj vlastní sál. Dovolím si říct, že za posledních 50 let se podobné dílo v aukcích dražilo možná dvakrát.

Samozřejmě nevím, jak budou postupovat majitelé díla, ale jsem přesvědčen, že se připojí k žalobám. Doufám a pevně věřím, že jakmile se tady tyto nepříjemnosti vyřeší, dílo opět nabídneme. A tentokrát už bez nároků pohrobků nacistického kolaboranta.

Daniela Tollingerová, kth Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme