Kupkovy kresby se vydražily za 51 milionů korun, Fillův obraz za 32,4 milionu

Soubor 106 kreseb Františka Kupky, které vznikly počátkem 20. století pro francouzskou encyklopedii, se v Praze vydražil za 42,6 milionu korun. Včetně aukční přirážky za cyklus zaplatí kupec 51,12 milionu korun. Druhou nejdražší prodanou položkou dnešní aukce Galerie Kodl je obraz Hlava starého muže od Emila Filly, který reprezentuje umělcovo kubistické období. Vyvolávací cena osm milionů se vyšplhala na 32,4 milionů korun včetně aukční přirážky.

Tento článek je více než rok starý.

Praha (Aktualizováno: 19:31 28. 11. 2021) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Soubor 106 kreseb Františka Kupky, které vznikly počátkem 20. století pro francouzskou encyklopedii, se v neděli v Praze vydražil za 42,6 milionu korun

Soubor 106 kreseb Františka Kupky, které vznikly počátkem 20. století pro francouzskou encyklopedii, se v neděli v Praze vydražil za 42,6 milionu korun | Foto: Galerie Kodl | Zdroj: ČTK

Galerie Kodl v neděli nabídla 210 uměleckých děl. Poprvé od vzniku Česka se prodalo 100 procent položek, sdělila za galerii Terezie Kaslová. Celková vyvolávací částka 98 milionů korun byla navýšena téměř na 280 milionů korun za všechna prodaná díla.

Sběratelé měli kromě nejdražšího Fillova díla zájem i o další dvě jeho malby. Za dramaticky pojaté plátno Zápas z roku 1938 z cyklu Bojů a zápasů zaplatil nový majitel 19,4 milionu korun, přičemž vyvolávací cena byla dva miliony korun. Rané plátno U zrcadla z roku 1907 se prodalo za 2,8 milionu korun.

Kupkův obraz Diagonální plány I se dražil v New Yorku. Cena přesáhla 50 milionů korun

Číst článek

Za milionové ceny se prodala čtyři plátna Václava Špály z dvacátých let. V aukci nejdráže prodaným dílem bylo oboustranné plátno Krajina u Veltrus/Koupající se žena. Kupující za něj zaplatil 12,2 milionu korun, cena vyrostla z vyvolávaných tří milionů korun. Obraz Jaro pořídil nový majitel za tři miliony korun a Léto za 4,3 milionu korun. Plátno Na Vltavě vystoupalo z vyvolávací částky 2,5 milionu na 7,2 milionu korun.

Pětimilionovou hranici překonala například velkoformátová práce jednoho z nejvýraznějších českých poválečných autorů Mikuláše Medka Nástěnné panó pro reprezentativní místnosti ČSA v Košicích, část XI, která se prodala za 5,2 milionu. Abstraktní Kompozice Františka Foltýna se prodala za 6,5 milionu.

S nejvyšší vyvolávací cenou 25 milionů korun do aukce šel zmíněný Kupkův kresebný cyklus. Již před aukcí projevili sběratelé o obraz zájem, na sále tak cena začínala na 28 milionech korun a k ní zájemci po telefonu a internetu přihazovali po 200 000 korunách až na konečných 42,6 milionu. K nim kupec musí přidat ještě dvacetiprocentní aukční přirážku.

Provenience souboru sahá do slavných sbírek malířova mecenáše Jindřicha Waldese. Představuje nejrozsáhlejší a nejucelenější ilustrátorskou práci Františka Kupky z počátku 20. století, místy dokonce anticipující jeho budoucí abstraktní tvorbu. Kupka kvůli této zakázce navštěvoval univerzitní přednášky z antropologie a historie na pařížské Sorbonně.

Kupka nejdražší

Kupka vévodí se svými pozdějšími, abstraktními malbami léta tuzemskému aukčnímu žebříčku. Zatím poslední rekord padl před rokem, kdy se jeho kompozice nazvaná Divertimento II z roku 1935 prodala za 90,2 milionu korun.

Výjimečná cena za dílo českého autora. Kupkovo Tryskání II se vydražilo za 230,8 milionu korun

Číst článek

Encyklopedie Člověk a Země byla vydaná ve Francii v letech 1904 až 1907. Kupkovy kresby vznikaly přibližně mezi lety 1904 až 1909 na objednávku autora této šestisvazkové historie lidstva Élisée Recluse (1830 až 1905), francouzského geografa a anarchisty. Ten se ve své poslední vědecké práci, kterou dokončil jeho synovec Paul Reclus, pokusil shrnout dějiny lidstva od prehistorických počátků až po tehdejší současnost kritickým pohledem, což mimo jiné dokládá předjímání ekologických témat nebo boj za práva zvířat.

Anarchistické tendence lze vysledovat i u Kupky, který pro Recluse po vzájemné dohodě vytvořil proti tehdejší standardní ilustrátorské produkci zcela atypické dílo naplněné mnohdy ironickými a satirickými jinotaji. Reclus chtěl především zabránit, aby jeho dílo bylo ilustrováno konvenčním způsobem.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme