Národní galerie má nové logo. Vybrala si návrh od Studia Najbrt

Národní galerie v Praze bude mít nové logo, které navrhlo Studio Najbrt. Instituce bude do budoucna používat označení Národní galerie Praha a zkratku NGP. Novinářům to ve čtvrtek oznámil ředitel galerie Jiří Fajt. Studio zvítězilo v soutěži, a získalo tak zakázku za 1,3 milionu korun. Nový vizuální styl bude galerie zavádět během následujícího roku, najít se ho podařilo až na druhý pokus.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Příklad nové grafiky Národní galerie v Praze | Foto: PR/Národní galerie Praha | Zdroj: ČTK

Logo se skládá ze tří zmíněných velkých tiskacích písmen sestavených do dvou řad pod sebe a tvořících spolu kvůli lichému počtu nedokončený čtverec; uprostřed je prázdné místo, které ze všech tří písmen část skrývá či vykusuje. Pro různé příležitosti se písmena budou používat v černé barvě, bílé barvě či jen v podobě tenké linky, kterou překryje obraz či text.

Čintamani a ptáci. Národní galerie vystavuje orientální koberec ze 16. století, inspiroval i Karla Čapka

Číst článek

Používání práce studia Najbrt je mezi českými kulturními institucemi známkou prestiže.

Fajt se o novou grafickou identitu pokoušel záhy po svém nástupu do galerie v roce 2014. Uváděl tehdy, že současné logo přestalo splňovat nároky moderního muzea výtvarného umění a je konzervativní a příliš historizující. Logo obsahující českého lva tak galerie odstraňuje ze své vizuální identity v roce 100. výročí založení Československa.

Výběrové řízení vyhlášené před třemi lety skončilo neúspěšně, NG ho zrušila. Do nové soutěže vyzvala letos v lednu deset tuzemských grafických studií. Zúčastnilo se jich devět, do druhého kola společně se Studiem Najbrt postoupila studia Side2 a Heyduk, Musil & Strnad.

Nové logo Národní galerie v Praze | Foto: PR/Národní galerie Praha | Zdroj: ČTK

Galerie říká, že chtěla najít grafickou identitu, která ji zpřístupní široké veřejnosti atraktivní, současnou a výraznou vizuální komunikací.

„Naší dlouhodobou ambicí je posilovat roli Národní galerie nejen u nás, ale i v zahraničí. Z tohoto důvodu nové logo pracuje se zkratkou NGP - Národní galerie Praha, která akcentuje její unikátní lokaci a nezaměnitelnost s jinými světovými národními galeriemi," vysvětlil změnu Fajt.

Od symbolismu k abstrakci. Pařížská galerie otevřela výstavu děl malíře Františka Kupky

Číst článek

Vizuální identita od Studia Najbrt je podle něj založena na výrazném logotypu, který vychází ze smyslu a poslání Národní galerie - prezentace umění.

Podle zadání soutěže bude galerie jednotlivé výstupy, které tvoří součást zakázky, dostávat postupně. Do konce srpna by měla mít grafický manuál a principy používání nové identity.

Návštěvníci NG by novou vizuální identitu mohli spatřit s kampaní před podzimní sezonou. Do poloviny příštího roku by změna měla být znát i na webu NG. S vyhlášením výsledků ve čtvrtek ve Veletržním paláci začala výstava všech soutěžních návrhů, potrvá do 3. června.

Studio Najbrt funguje od roku 1994 a je jedním z nejznámějších tuzemských grafických studií. Pro mnohé instituce je jeho výběr sázkou na jistotu, dlouhodobě spolupracuje s karlovarským festivalem, vytvořilo nová loga několika měst v České republice, akademických institucí, finančních skupin, pracuje pro Českou filharmonii, ale třeba také pro fotografa Josefa Koudelku nebo restaurační společnost Ambiente.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme