Na letošním bienále designu vystavuje jediný Čech. Jeho instalaci inspirovala okna klasicistní budovy

Londýn tento týden zahájil první velkou výstavu od začátku pandemie, kde jsou zastoupení i umělci ze zahraničí. Tradiční London Design Biennale začalo s ročním odkladem. Česko v londýnské galerii Sommerset House reprezentuje vizuální umělec Petr Stanický.

Tento článek je více než rok starý.

Od stálého zpravodaje Londýn Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Instalace, kterou vytvořil Petr Stanický

Instalace, kterou vytvořil Petr Stanický | Foto: Zdeněk Němec | Zdroj: Profimedia/MAFRA

Petr Stanický vytvořil pro bienále prostorovou instalaci, která je, jak říká, inspirována samotným Sommerset Housem, což je klasicistní budova. Zaujala ho především okna, která se v desítkách obracejí do nádvoří výstavního areálu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak vypadá jediná česká instalace na londýnském bienále? Poslechněte si v reportáži

„Snažil jsem se použít tvar okna a přenést ho dovnitř, vsunout okenní rám dovnitř,“ vysvětlil Radiožurnálu Stranický, který v současné době vede oddělení skla na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně.

„Je nesen hliníkovým rámem, který nás zase transportuje průhledem ven, takže jsou to takové dvě energie, dva pohyby, nebo interakce, která nám umožňuje něco nahlédnout nově nebo silněji. Něco, co už tu je, akorát to rozevřít jinak,” dodal.

Pražská galerie zve na výstavu díla malíře Pivovarova. ‚Učí nás nepřehlížet maličkosti,‘ říká kurátorka

Číst článek

Tubus, který spojuje okna, pak připomíná hvězdářský dalekohled. „Je to architektonický prvek. Celá instalace je postavena ze současných materiálů - oceli, hliníku, ze současných konstrukčních prvků. Světlo je něco stálého, to tady vždycky bylo a je. A ten hliníkový tubus, kterým se můžeme dívat ven, tak je v řezu jedna tabulka okna,“ řekl.

‚Karanténa s dohledem‘

Svoje dílo přijel do Londýna osobně a protože v zemi platí stále protikoronavirová opatření, musel před začátkem výstavy i se svým týmem do povinné karantény.

„Museli jsme projít pětidenní karanténou a snad třemi PCR testy, než jsme mohli vyjít ven. Neustále jsme byli kontrolováni telefonáty a byla to neustálá karanténa pod dohledem,“ popsal novou zkušenost s vystavováním v době koronavirové.

Na konci června, až bude výstava končit, si karanténu po příjezdu do Británii bude muset ještě jednou zopakovat.

Jaromír Marek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme