Mizející ledovce nebo lesní požáry. Výstava fotografií Budoucí příroda ukazuje dopady lidské činnosti

Budoucí příroda. To je název výstavy fotografií pod širým nebem, která je od úterý k vidění v pražském parku Kampa. Na panelech jsou díla čtrnácti fotografů ze dvanácti zemí Evropské unie. Upozorňují jimi na ohrožení přírody ve stavu, v jakém ji známe dnes. Výstavu uspořádalo velvyslanectví Francie jako jednu z kulturních akcí svého půlročního předsednictví v Radě Evropské unie, které v červenci převezme Česko.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tající ledovce, mizející lesy mizející stromy, šlechtěná jablka, zvířata v různých situacích, ale třeba také hořící auta. To jsou obrázky, které jsou k vidění na výstavě Nature Future, tedy „Budoucí příroda“ v pražském parku Kampa

Tající ledovce, mizející lesy mizející stromy, šlechtěná jablka, zvířata v různých situacích, ale třeba také hořící auta. To jsou obrázky, které jsou k vidění na výstavě Nature Future, tedy „Budoucí příroda“ v pražském parku Kampa | Foto: Pavel Novák | Zdroj: Český rozhlas

Tající ledovce, mizející lesy, stromy, šlechtěná jablka, zvířata v různých situacích, ale třeba také hořící auta. To jsou obrázky, které jsou k vidění na výstavě Nature Future, tedy „Budoucí příroda“ v pražském parku Kampa.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž o nové výstavě Nature Future

Jsou dílem čtrnácti evropských fotografů a jsou vystaveny v rámci francouzského předsednictví v Radě Evropské unie, aby se jimi připomnělo, že příroda je zkrátka křehká.

Autorem fotografiích ledovců, které se pohybují v moři a na kterých stojí, je Rubér Martín de Lucas ze Španělska. Se svým kolegou obsadil dvanáct ledovců, které se oddělily od arktického ledového příkrovu v Grónsku a prohlásil je za nové národy a teritoria, která jsou složena z tisíciletého ledu, ale odsouzená zřejmě k tomu, aby zanikla.

Autorem fotografiích ledovců, které se pohybují v moři, a na kterých stojí, je Rubér Martín de Lucas ze Španělska | Foto: Pavel Novák | Zdroj: Český rozhlas

„Už je z nich voda. Asi jen za několik týdnů potom, co jsme je obsadili, zmizely, rozpustily se. A v tom je právě ten vzkaz, ta metafora. Je to také naše země, kterou takto ztrácíme,“ odpovídá Martín na otázku, co se z kousky ledovce stalo.

Varšavská fotografka Ada Zielińská nejdříve fotografovala zinscenované požáry aut. Hledala vraky, které potom zapalovala, aby měly hasiči na čem cvičit hašení.

Když prošla touto etapou a fotila zinscenované požáry, následně měla odvahu jet od míst, kde byly skutečné přírodní katastrofy - do Kalifornie, Austrálie, kde byly velké lesní požáry a tam poté nafotila i fotografie neštěstí.

Daň za lidskou činnost 

Maďarský fotograf Daniel Szalai fotil portréty bílých slepic, které žijí ve sterilním prostředí, protože se jejich vejce používají k výrobě různých vakcín. Chtěl tím upozornit na dilema, jakým je cena za to, že máme léky, žijeme déle a jsme zdraví.

Tyto slepice nikdy neviděly denní světlo a ani člověka, takže bylo poměrně těžké udělat jejich portréty, protože se ho bály. Nakonec ale vymyslel způsob, jak to udělat – vytvořil piedestal, a protože slepice rády sedávají ve výšce, tak si tam došly sednout, a v tu chvíli zmáčkl spoust a udělal takové jejich pasové fotografie. Celkem jich nafotil sedm tisíc a z nich poté vybral ty nejlepší, aby je mohl vystavovat.

Maďarský fotograf Daniel Szalai fotil portréty bílých slepic, které žijí ve sterilním prostředí, protože se jejich vejce používají k výrobě různých vakcín | Foto: Pavel Novák | Zdroj: Český rozhlas

Marina Canev z italského Belluna fotí zase věc, která úplně nepatří do přírody. Jsou to mosty přes dálnice a další různé lidské výtvory, které ovšem slouží zvířatům, aby stále mohla přecházet z jednoho teritoria do druhého, aby byla zachovaná biodiverzita.

Netěší ji, že lidstvo se rychle rozvíjí na úkor přírody, ale je prý zajímavé sledovat, co s tím člověk dělá, aby přírodu nezničil úplně.

Marina Canev fotí mosty přes dálnice a přes různé lidské výtvory, které slouží zvířatům, aby stále mohly přecházet z jednoho teritoria do druhého | Foto: Pavel Novák | Zdroj: Český rozhlas

Člověk jako bůh 

Veliké jablko jakoby překrojené na půl nebo na třičtvrtě, to je dílo Leontíny Berkové ze Slovenska.

„Moje práce je součástí projektu ‚Zlatý řez‘, který hovoří o šlechtění různých druhů nejen jabloní, ale i dalších stromů, které je v naší společnosti úplně běžné. Vytváříme tím jakoby novou evoluci druhů, které obyčejně vznikají za stovky až tisíce roků a my to urychlujeme. Tím jakoby přetváříme matku přírodu,“ říká Berková a dodává, že na otázku, zda je to dobře, nebo špatně, si každý musí odpovědět sám.

„V něčem je to dobré, ale myslím, že se nám to mnohokrát i vymstí,“ uzavírá.

Na panelech jsou díla 14 fotografů ze 12 zemí Evropské unie | Foto: Pavel Novák | Zdroj: Český rozhlas

Výstava 14 evropských fotografů „Budoucí příroda“ bude na Kampě až do konce srpna. Podle francouzského velvyslance v Česku Alexis Dutertre bude také putovní. Od začátku do konce července bude k vidění i v Berlíně a potom bude cestovat po dalších pěti francouzských institutech v Německu.

Pavel Novák, zuj Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme