Alice Nellis se pustila do opery, hraje se jen šestkrát v Bohnicích

V bývalé kuchyni v areálu Psychiatrické léčebny v Bohnicích bude uvedena komorní opera Phillipa Glasse Les enfants terribles. Zpracování slavného díla podle románu Jeana Cocteaua se chopila filmová a divadelní režisérka Alice Nellis. Nelehká opera v netradičním prostoru má premiéru už dnes večer a vznikla ve spolupráci Národního divadla v Praze a Pražského quadriennale.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Alice Nellis

Alice Nellis | Foto: Šárka Ševčíková | Zdroj: Český rozhlas

Národní divadlo se rozhodlo zaexperimentovat a vykročit ven ze zavedených budov, tedy alespoň v případě zcela nové opery Les enfants terribles. Režisérku Alici Nellis asi nejvíce lákal právě jiný prostor, kterým se nakonec stala stará budova kuchyně v areálu léčebny v Bohnicích.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Zuzany Filípkové o netradiční opeře Alice Nellis

„Na tuhle budovu bych hrozně ráda upozornila, protože má velkou atmosféru a cenu v sobě a hrozí, že spadne,“ říká Nellis. „Inspirace tam pak začala přicházet sama a my jsme jak scénograficky, tak výtvarně využívali ten prostor. Dělali jsme minimální úpravy, jen jsme jej dělili a světlem tvarovali,“ popisuje práci s netradiční scénou.

Komorní dílo současného amerického skladatele a představitele minimalismu v klasické hudbě Philipa Glasse je inspirované románem Les enfants terribles spisovatele Jeana Cocteaua.

„Ve chvíli, kdy jsem přemýšlela, jak tohle dílo vzniklo - Cocteau ho psal na konci své odvykací kůry. I postavy prochází přerodem, postava vypravěče ukazuje, že je to člověk, který prošel různými traumaty, je to vzpomínka, kde se fantazie prolíná se skutečností. Myšlenka jít do Bohnic byla, že základní rovina reality, kde se to odehrává, by mohla být psychiatrická léčebna,“ popisuje Nellis jak vlastně k nápadu s bohnickou léčebnou přišla.

Důležité je, že se hraje v podstatě po celém prostoru objektu a diváci sedí opravdu velmi blízko interpretům. Operu provází také projekce na stěnách a diváci budou mít k dispozici po celou dobu i české titulky. Jak říká představitelka hlavní role - sólistka opery Národního divadla Alžběta Poláčková, toto dílo je velmi specifické a náročné na zpracování.

„Naučit se roli, absolvovat všechny jazykové lekce bylo opravdu náročné a nedá se to srovnat s klasickou operou. Měla jsem chvíle, kdy jsem si říkala, že to vzdám,“ přiznává Poláčková.

Alice Nellis zvyklá na činoherce si ale především oba sólisty Alžbětu Poláčkovou i Jiřího Hájka nemůže vynachválit. „Málokterý činoherec by byl s námi schopen absolvovat to, co tito naši hrdinové,“ připomíná Nellis a vzpomíná jak ji její známí a kolegové varovali před operními herci. Operní herci nebudou ochotni tolik se záměru režisérky podrobit a mnohdy krkolomné nápady na ztvárnění role akceptovat, říkali jí. Režisérka dokonce natáčela se sólisty doprovodné projekce pod vodou.

Hudebního nastudování se ujal Petr Kofroň. Opera Les enfants terribles bude uvedena pouze šestkrát a to v rámci Pražského quadriennale.

Zuzana Filípková, Michal Šenk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme