Brněnská divadla se potýkají s krizí. Uvedou méně nových inscenací

Na některá brněnská divadla doléhá, že lidé mají hlouběji do kapsy. Pečlivěji zvažují, na jaká představení - a zda vůbec - se vypraví do divadla. A v hledištích se stále častěji objevují prázdná místa. Často i na inscenacích, které jejich šéfové považovali za kasovní trhák.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jeviště | Foto: Tomáš Adamec

„Pokud bychom to brali ve srovnání posledních tří let, tak ve všech těch souborech v Divadle Husa na provázku, Ha divadle i Divadle U stole jsme jakýsi mírný pokles návštěvnosti zaznamenali, ale jenom tak pro ilustraci, v Divadle Husa na provázku se to pohybuje, zatímco v tom roce 2010, kdy bychom mohli říct, že začala ta krize na lidi dopadat, tak to bylo téměř 98 procent a teď je to kolem devadesátky,“ líčí situaci scén spadajících pod centrum experimentálního divadla jeho ředitel Petr Oslzlý.

Podotýká, že to zatím rozhodně neohrožuje jejich existenci, ale o diváka samozřejmě budou muset bojovat. Nejjednodušší by byl systém slev na vstupenky u představení, která nejsou zcela vyprodána. To ale není z ekonomických důvodů možné. Stoupající ceny energií a dalších vstupů a současně od loňska nižší dotace je nutí k postupu opačnému:

Přehrát

00:00 / 00:00

O poklesu návštěvnosti brněnských divadel mluvila Zuzana Kopuletá

„Nemůžeme nechat ty vstupenky v původní ceně, ale musí tam být mírný nárůst. A my se vztahujeme samozřejmě k tomu mladému obecenstvu, z velké části studentskému obecenstvu a oni mají tu kupní sílu ještě nižší,“ říká Oslzlý.

A jaký tedy mají recept na to, aby návštěvnost dál neklesala?

„Musíme vynakládat daleko víc energie na propagaci toho divadla. Musí být člověk, občan víc přesvědčován, aby investoval ty peníze do kultury. Já si myslím, že nepoklesla kulturní potřeba společnosti, ale samozřejmě když mám napjatější rodinný rozpočet, tak samozřejmě víc zvažuji, kolikrát třeba můžu jít do divadla, nebo kolikrát můžu jít třeba s celou rodinou do dovadla,“ míní Oslzlý.

Větší tržby

Ještě větší pokles návštěvnosti na představení hlásí Národní divadlo Brno. Ze zhruba osmdesáti procent v roce 2010 na asi na 66 procent v roce 2012. Pověřený ředitel Jan Petr se nelichotivá čísla snaží vylepšit informací o vzrůstajících tržbách:

Brněnské kamenné divadelní scény s činohrou, baletem, operetou, muzikálem a operou doplňuje celá plejáda nezávislých profesionálních souborů. Mezi nimi nechybí dětské ani experimentální.

„Hlediště jsou méně zaplněná, než byla v roce 11, ale důležitý ukazatel jsou tržby na domácích jevištích, které se nám podařilo v roce 12 navýšit o víc, než jeden milion korun. V roce 2011 činily tržby 42,3 milionů korun, v roce 2012 pak 43,7. To znamená, že nám se při návštěvnosti podařilo dosáhnout vyšších tržeb a zvednout průměrnou cenu vstupenky o deset korun.“

Dál pak vysvětluje, že kromě zdražení vstupenek se na tom podílelo i to, že nasadili o 80 představení víc. To znamená, že vzrostly nejen tržby, ale ještě víc náklady. Proto poněkud opatrně vysvětluje, že letos bude třeba postupovat jinak:

„Dosáhli jsme zhruba maxima v roce 2012, nyní se ukazuje, že tahle strategie už nemusí být pro příští roky ta nejlepší, budeme se snažit hledat optimalizaci počtu představení i nákladů tak, abychom udrželi stávající tržby,“ uvedl Petr.

Úplně jiný názor na cenu vstupenek má ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša:

Divadelní opona | Foto: Fotobanka Stock.xchng

„Tak upřímně řečeno, já se domnívám, že ceny vstupenek v naší zemi jsou nízké. Srovnám-li to s tím, kolik se platí za obdobné výkony umělecké na západ od našich hranic, tak my jsme na zlomcích těch cen. Pro srovnání - když si chcete koupit něco ze sortimentu oblečení, nebo automobily, elektroniku, dneska je u nás všechno v České republice na úrovni toho světa kolem nás.“

„Ale dostupnost kulturních zařízení včetně divadel je na zlomku té ceny. A to si nemyslím, že je v pořádku. Ale podotýkám - to souvisí se spoustou konsekvenci, které vytvářejí tu cenotvorbu. Takže ještě jednou na tu základní otázku. Mají-li růst ceny vstupenek v českých divadlech, tak á říkám jednoznačně ano,“ zdůraznil Moša.

Živý kontakt

Přesto v tuto chvíli Městské divadlo Brno v tuto chvíli neplánuje zvedání cen vstupenek, i když většina jeho představení hlásí, že jsou vyprodaná. A čím si to ředitel Moša vysvětluje, že se vymykají z řady ostatních?

„Má asi pravdu jeden můj kamarád, a sice generální ředitel pivovaru, že my dva nemusíme mít strach z krize, protože když přijde krize, tak lidi budou potřebovat pít levné nápoje alkoholické - tím myslel to svoje pivo a že budou chtít vyhledávat zábavu.“

„Já to trochu zlehčuji, trochu si z toho dělám legraci, ale pravda je ta, že ona studená média, kterými jsou různé televizní stanice, teď nemyslím jenom ty české, divák má dnes možnost si dnes najít v televizi cokoli, tak de facto nabízejí opakovaně nějaké modely, které v žádném případě nenahradí kontakt živého herce, takže se dá říct, že celosvětově stoupa zájem o živá umění,“ řekl Moša.

Vyjádřil i názor na to, co tedy divák v neradostné době upřednostňuje?

Také hlediště čekají opravy | Foto: Roman Verner

„Samozřejmě, že se ptám, o které ty inscenace je větší či menší zájem. Ale zároveň nechci podlehnout jenom nějaké jakoby chuti trhu vidět to které představení. Snažíme se namíchat takový koktejl, se kterým mohou být spokojení diváci, ale kde samozřejmě může kreativně celý ten soubor růst. A to souvisí s nasazováním inscenací, které nejdou zcela divákovi po srsti. Ale domnívám se, že je třeba nasazovat i věci, se kterými divák zkraje ne hned počítá a nakonec je překvapen, zaujat a musím říct, že vesměs i nadšen.“

Osobitost

Zcela jinou cestou se vydává za divákem Divadlo husa na provázku. Ředitel Centra experimentálního divadla Petr Oslzlý vidí cestu - kromě už výše zmíněné zesílené propagace - také v zachování osobitosti divadla.

„Ta dramaturgie je stavěna vždycky tak, že jsou to velká témata, závažná témata. My nikdy tomu publiku nijak nenadbíháme, my s ním chceme vést vlastně dialog nad smyslem tohoto svět, nad stavem této spolčenosti a tak dál.“

A co Národní divadlo Brno? Jeho současný šéf vidí pomoc ve výjezdech do zahraničí:

„V roce 2012 se národnímu divadlu Brno nedařilo zcela optimálně. Vypadla turné do Japonska, Španělska, což se odrazí na hospodářském výsledku celé organizace. V současné době to vypadá opět dobře. Zaznamenali jsme zájem ze zahraničí zejména o operu a balet z Turecka, Německa, Rakouska.“

Přes optimistické vize ředitelů brněnských divadel se letos musíme připravit na menší počet premiér i inscenací, Národní divadlo Brno se také bude muset zříct většiny špičkových hostujících umělců.

Milan Kopp, Zuzana Kopuletá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme