Čapkova hra R.U.R slaví úspěch v Soulu. Hraje se tam znovu po 40 letech

Čapkova divadelní hra RUR se hraje v jihokorejské metropoli Soulu. V Jižní Koreji, která patří mezi nejvyspělejší země světa, není o roboty a nejmodernější přístroje nouze. Ale jak o tom psal Karel Čapek už téměř před sto lety, technické vymoženosti se mohou vymknout lidské kontrole. Takže Rossumovi univerzální roboti z Čapkovy hry R.U.R. jsou v Koreji populární dodnes.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Režisér Kim Če-min a propagátor českého umění v Korejské repulice, velvyslanec ČR Jaroslav Olša

Režisér Kim Če-min a propagátor českého umění v Korejské repulice, velvyslanec ČR Jaroslav Olša | Foto: Kateřina Procházková

Divadelní hra Karla Čapka R.U.R o robotech a konci lidské civilizace Asiaty baví. Není to ale poprvé, co Čapkovo dílo v Soulu zaujalo. Současné nastudování je dokonce třetí korejskou verzí. Čím RUR fascinuje, prozrazuje režisér Kim Če-min:

„Když jsem ještě studoval, náhodou jsem Čapkovu hru objevil v knihovně. Byl jsem unesen tím, jak autor tehdy uměl odhadnout budoucnost. Ve chvíli, kdy se objevila příležitost, jsem tedy neváhal s jejím uvedením."

Přehrát

00:00 / 00:00

O provedení Čapkova dramatu R.U.R se v Soulu zajímala zpravodajka Kateřina Procházková

Budoucnost a to, jak dobrý vynález může zapříčinit zkázu lidstva, bylo mottem zdejšího zpracování. Vědeckofantastické drama se symbolickým závěrem, ale není odpočinkovou hrou, na což si někteří diváci stěžovali.

R.U.R. (zkratka z Rossumovi univerzální roboti) je vědeckofantastické drama o třech dějstvích Karla Čapka z roku 1920. Divadelní hra varuje před případnými negativními vlivy techniky na lidstvo.

„Představení bylo poměrně obtížné. Inspirovalo mě ale o námětu znovu přemýšlet, o výrobě bez použití lidské síly, o robotech, kteří se vymknou lidské kontrole. Skvělé, " říká jedna z divaček, mladá studentka herectví.

Představní se dočkalo v Soulu bouřlivého přijetí, stejně jako před lety, kdy se Čapek v Koreji hrál. Režisér Kim si dokonce vzpomíná na verzi ze 70 let:

„V Koreji bylo R.U.R. poprvé uvedeno v sedmdesátých letech minulého století. Nynější představení je tedy historicky asi druhým provedením. Kus hrajeme tedy čtyřicet let po korejské premiéře."

Stopy českého divadla ale můžeme vysledovat v Koreji ještě dál. O čemž ví například český velvyslanec v Soulu Jaroslav Olša:

„Když se člověk podívá na 20. a 30. léta, tak se ukáže, že česká kultura v tehdy koloniální Koreji kolonizované Japonskem byla relativně viděna. Pouštěly se tady české němé filmy, naopak v Praze vystavoval korejský malíř. Proto není překvapení, že až sem došel Karel Čapek. Dokonce je to tak, že Karel Čapek je vlastně třetí západní autor, jehož divadelní hra byla přeložena do korejštiny.“

Popularitu české kultury v Koreji dokládá také zájem o další české umění, ať už literaturu, malířství nebo hudbu. Korejci totiž mají o Česku a Češích vysoké mínění. Což jistě nejednoho z nás může těšit. A dokonce tady i ví, kde Česká republika leží.

S plakátem ke hře R.U.R. stojí (zleva) autorka reportáže Kateřina Procházková, režisér Kim Če-min a český velvyslanec v Korejské repulice Jaroslav Olša | Foto: Kateřina Procházková

Milan Kopp, Kateřina Procházková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme