Do pražského Národního divadla se po 30 letech vrací Strakonický dudák

Pražské Národní divadlo po třiceti letech opět uvede Strakonického dudáka. Hru Josefa Kajetána Tyla režíruje Jan Antonín Pitinský. Na to, že premiéra už je za týden, pod střechou Zlaté kapličky panuje velký zmatek. Vypadá to tam jako ve velkém mraveništi. Stavějí se kulisy, přenášejí rekvizity a došívají kostýmy.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Národní divadlo | Foto: Národní divadlo

V úzkých chodbách je pořádně těsno a všichni mají napilno. Garderobiérky ve spěchu upravují kostýmy netrpělivým hercům, které každou chvílí popohání hlášení inspicienta, že už mají být na jevišti.

Mezi tím vším rekvizitáři přenášejí dekoraci z místa na místo. Prostě předpremiérový zmatek. „To jsou vždycky ty první zkoušky,“ konstatuje pomocná režisérka Leona Primová.

„První takzvaně velké zkoušky, kdy se pokoušíme dát všechno dohromady – scénu, kostýmy, zvuky, světla, tak to bývá velmi náročné, jsou to dlouhé zkoušky, až 12hodinové a je to vyčerpávající pro všechny,“ říká.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jednu ze zkoušek Strakonického dudáka sledovala i redaktorka Michaela Vetešková

V Národním divadle působí třicet let a Strakonického dudáka dělá poprvé. „Když se uváděl v roce 1983 při otevření Národního divadla a Nové scény, to jsem ho nedělala.“

Temperamentní žena, která ví, jak co rychle zařídit, si spolupráci s režisérem Janem Pitinským pochvaluje. „Dělala jsem s ním Naše furianty, Konec masopustu, Bloudění… On je nesmírně připravený režisér,“ popisuje a pokračuje:

„Má všechno promyšlené a mění věci tam, kde si myslí, že to neodpovídá té jeho představě a myšlence. Ale jinak je v první řadě náročný na sebe a to potom strhává i všechny ostatní, aby dělali také maximálně.“

„On říká věc, která mě hrozně baví – udělejte něco iraciálnálního,“ přidává se do hovoru Jana Hanušová, která má na starosti taneční stránku inscenace. Teď hlavně pracuje s vílami.

„Samozřejmě ony fungují jako ruch ulice, pohybový doprovod těch scén. Pan Pitínský vnímá většinu scén jako obrazy, pro něj je pohybová složka stejně jako scénografie takovým obrazem. Jen ho tiše obdivuji a pozoruji. Já tomu dodávám nějaké detaily, ale on má jasnou představu, jaká má rozpohybovaná scéna být,“ líčí.

Premiéra Strakonického dudáka je 5. prosince.

Michaela Vetešková, Kateřina Prachařová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme