Havlova Zahradní slavnost byla první českou absurdní hrou

O bývalém prezidentovi Václavu Havlovi se nejčastěji mluví jako o politikovi a disidentovi, on sám se nejvíc ale považoval za divadelníka. Když se v 60.letech nedostal na Divadelní fakultu Akademie múzických umění, začal pracovat jako kulisák a měl štěstí na lidi. Potkal se s Ivanem Vyskočilem, Alfrédem Radokem, Otomarem Krejčou a Janem Grossmanem. Stal se světově uznávaným dramatikem.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Divadlo Na zábradlí

Divadlo Na zábradlí | Zdroj: Igor Chmela / Divadlo Na zábradlí / www.nazabradli.cz

Samuel Beckett, Eugène Ionesco, Harold Pinter, Slawomir Mrožek a Václav Havel, to jsou jména nejuznávanějších světových autorů absurdních dramat. Václav Havel se k nim zařadil velmi záhy, pár měsíců potom, co nastoupil jako kulisák do divadla ABC a začal psát.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Michaely Veteškové o absurdním dramatu Václava Havla

Herec Ivan Vyskočil ho pak přivedl do Divadla Na zábradlí a začala zlatá éra zmíněné scény. Jejím šéfem byl Jan Grossmann, který se v té době stal dvorním režisérem Havlových titulů.

„Ty začátky byly v tom, že se tam objevila taková univerzalita Havlova talentu a to, že nebyl jen dodavatelem her,“ vzpomínal v televizním dokumentu Karla Prokopa Jan Grossmann v 90. letech.

„Na všech věcech, od Zahradní slavnosti po Vyrozumění, jsme spolupracovali a byli jsme podílníky nejen na té inscenaci, ale i na vytváření určitého stylu celého toho divadla.“

Právě na jeho scéně roku 1963 uvedl Otomar Krejča jednu z nejslavnějších Havlových her - Zahradní slavnost s Janem Libíčkem a Václavem Sloupem v hlavních rolích.

Po okupaci v roce 1968 se Havlovy tituly přestaly na oficiálních českých scénách objevovat. Své místo ale našly v bytových divadlech a také v představeních Divadla na tahu. Jejich režisérem byl Andrej Krob. Proslulé se stalo jeho inscenování Žebrácké opery v Horních Počernicích roku 1972.

„Mám-li si sám odpovědět na otázku, proč se k inscenování Havlovy Žebrácké opery tak často vracím, bude to zřejmě a především pro tu výstižnou a přitom zábavnou formu, kterou Havel popisuje ty věčně nekonečné společenské půtky tam, kde jde o peníze a o moc. Potom to Havlovské obrácení hodnot, které pro tyto půtky vytváří neodolatelně půvabné prostředí, ve kterém může otec vytýkat své dceři, že je nemravná, protože mu nechce donášet na svého manžela a naopak manžel má za zlé své ženě, že se zdráhá donášet mu na svého otce,“ uvedl v dokumentu českého rozhlasu režisér Andrej Krob před pěti lety.

Podle něj je nejvhodnější Havlovy texty inscenovat tak, jak jsou. Včetně scénických poznámek a příliš si k nim nevymýšlet.

Michaela Vetešková, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme