Havlovou Asanací chce Divadlo Na zábradlí upozornit na problémy Prahy

Pražské Divadlo Na zábradlí začíná druhou polovinu sezóny hrou Václava Havla Asanace, kterou uvede s podtitulem Architekti, láska a nenávist. Známá pražská scéna se chce totiž letos zaměřit na texty, které se nějakým způsobem vztahují k tématu života ve městě.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ze hry Asanace Divadla Na zábradlí

Ze hry Asanace Divadla Na zábradlí | Foto: Bohdan Holomíček

Dnešní premiéry, na kterou se podle slov tvůrců velice těšil, se Václav Havel o necelý měsíc nedožil. S divadelním týmem ale prý byl v kontaktu.

„Jsou tam nějaké drobné škrty, ale není to vůbec žádný zásah do stavby té hry. Václavovi Havlovi jsme ještě stihli poslat ty škrty, jestli se na ně podíval, nevím, ale tak nějak doufám, že jo. A v každém případě vím, že neprotestoval,“ říká režisér a umělecký šéf Divadla Na zábradlí David Czesany.

„On chtěl přijít i na první čtenou, ale už mu nebylo dobře, takže nakonec se z toho omluvil. Byl v kontaktu s fotografem Bohdanem Holmíčkem, který za ním přijel hned vlastně ten den z první čtené a ukazoval mu fotografie z té první čtené. On nám na oplátku poslal svou fotku s textem Asanace, kde bylo napsané, že se těší na premiéru, které teda už se nedožil,“ pokračuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Zuzana Filípková se zajímala o premiéru hry Asanace v Divadle Na zábradlí

Havel Asanaci napsal v roce 1987. Světová premiéra se uskutečnila 24. listopadu 1989 v Curychu. U nás byla hra poprvé uvedena v roce 1990 pražským Realistickým divadlem v režii Karla Kříže.

„Ta hra je prostě vymyšlená od začátku do konce. Ať už přes charaktery postav, které tam mají spoustu osobních peripetií, to, že tam je v podstatě na čtyřech dnech ukázaná metaforicky historie komunistického Československa od 50. let do přestavby v 80. letech,“ vysvětluje Czesany.

Havlovy hry se budou podle ředitelky divadla hrát stále

Autor ve své hře kritizuje tehdejší arogantní byrokracii a ničení přirozeného lidského světa. Do jejího středu zasadil skupinu architektů, kteří připravují demolici malebného středověkého městečka v podhradí, kde má být vystavěno panelové sídliště pro dva tisíce obyvatel.

Asanace byla vybrána Divadlem Na zábradlí především proto, že se hodí do nynějšího dramaturgického plánu s názvem Čí je to město.

„Dneska je to tak, že se bourají bohužel taky věci, které nějak spoluvytvářejí místo, ve kterém žijeme, a má to nějaký nános doby. A není to proto, že by tam nefungovalo pro lidi nějaké hygienické a sociální zázemí, ale protože si to v podstatě developeři koupí,“ uvažuje Czesany.

„Spíš šlo o naši snahu vyjádřit se k tomu, jakým způsobem je nakládáno s Prahou. Že se vylidňuje centrum, developeři v podstatě si s Prahou dělají, co chtějí. Tady je velký prostor automobilismu do města, kde se vůbec nehodí. Vůbec jako pocit odcizení k vlastnímu městu, ve kterém sídlí i to divadlo. A pak jsme teprve hledali možnosti, skrze které texty se k tomu můžeme vyjadřovat,“ dodává režisér.

Z nové inscenace Asanace v Divadle Na zábradlí, režie David Czesany | Foto: Bohdan Holomíček

Ředitelka divadla Doubravka Svobodová si myslí, že dílo prvního českého prezidenta je a bude stálicí divadla:

„Vzhledem k tomu, že současná sezóna se věnuje otázkám města, jmenuje se Čí je to město, tomu, co se s městem děje, jak se stává lhostejné ke svým obyvatelům, tak bylo celkem nasnadě, že hra Asanace Václava Havla k tomuto tématu má co říct. A my jsme ji do té sezóny zařadili a přepokládám, protože hry Václava Havla jsou nadčasové, že i dál se budou uvádět jeho hry.“

Režisér obsadil do hlavních rolí například Jiřího Ornesta, Kristinu Maděričovou, Ondřeje Veselého, Igora Chmelu, Ivana Luptáka nebo Natálii Drabiščákovou.

Zuzana Filípková, Petr Kořínek, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme