Hitler v kabaretu plném gagů a melodií

Na brněnském nádraží se počátkem 20. století setkávají dva mladí muži plní elánu a skvělých plánů. Jeden míří do Švýcarska, aby se připravoval k boji za spravedlivý sociální řád, a ten druhý se těší, jak začne studovat malířství na vídeňské akademii. První si říká Stalin a druhý se jmenuje Hitler.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Magdalena Zimová jako Adolf Hitler

Magdalena Zimová jako Adolf Hitler | Foto: Martin Špelda

Již ze vstupního obrazu hry Arnošta Goldflama U Hitlerů v kuchyni je zřejmé, z jakého zorného úhlu jsou osudy titulního "hrdiny" traktovány. Ještě zřetelněji vystoupí toto hledisko v dějství následujícím, odehrávajícím se v prostředí, jež dalo hře název.

Přehrát

00:00 / 00:00

U Hitlerů v kuchyni (recenze)

Hitler se za kuchyňským stolem rozplývá nad bábovkou, kterou mu upekla SS, prudérně peskuje Evu Braunovou za narážky na jejich zakrnělý erotický život a vzápětí jí v orgiasticky stupňovaném proslovu vykreslí, jak při Wagnerově hudbě, nebeských kreacích Luftwafe a v záběru kamery Leni Riefenstahlové počnou potomka.

Prostřednictvím obdobné nadsázky a travestie je Hitler líčen i ve zbývajících čtyřech obrazech, jež nás mimo jiné zavedou i do jeho Orlího hnízda, berlínského bunkru a nakonec do Jižní Ameriky, kde zestárlý vůdce naplňuje za rytmu rumby své umělecké poslání.

Neměnný ironický nadhled nad masovým vrahem jako hysterickým maloměšťákem by mohl v jiném nastudování, než v jakém hru nabídlo pražským divákům Divadlo v Dlouhé, možná vyvolat i pocit stereotypu.

Režisér Jan Borna však komedii prošpikoval tolika režijními nápady, gagy a operetními áriemi, že se o strhující vyznění její premiéry v metropoli zasloužil přinejmenším stejně jako autor. Toho navíc obsadil do role rezonéra uvádějícího jednotlivé obrazy, a tím ještě zvýraznil kabaretní charakter inscenace. Žánr černé komedie už existuje a Borna tímto scénickým dílem završil své směřování k žánru černého kabaretu.

V každém z obrazů - kabaretních scén - představuje Hitlera jiný herec: postupně Pavel Tesař, Miroslav Hanuš, Čeněk Koliáš, Magdalena Zimová a Vlastimil Zavřel. Tím, že titíž herci pak v jiných obrazech vytvářejí jiné postavy (například Hanuš Göringa a Vondráček Goebbelse), se dojem kabaretního mumraje ještě zesiluje.

Příhodně do něho zapadají i Marie Turková ztělesňující Evu Braunovou coby prostomyslnou blondýnu a Ivana Lokajová v roli vzorné hospodyně, paní Goebbelsové. O to, že Hitler v Dlouhé má šanci stát se inscenací roku 2009, se kromě již zmíněných zasloužil i Milan Potoček, jenž se postaral o její hudební stránku.

Bronislav Pražan Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme