Inscenace Studia Hrdinů Zápisky M. L. Brigga pojednává o dětství i mladistvé osamělosti
Studio Hrdinů si pro první inscenaci letošní divadelní sezony zvolilo jediný román německého spisovatele Rainera Maria Rilkeho Zápisky Malta Lauridse Brigga. Ten dramatizovali a na jeviště divadla v pražských Holešovicích převedli mladí režiséři Adam Svozil a Kristýna Kosová.
„Je tam absence jakéhokoli děje, jsou to spíš obrazy, asociace. Text je hodně básnický,“ vysvětluje Kristýna Kosová, čím Rilkeho román režiséry zaujal.
Zápisky Malta Lauridse Brigga jsou psány z pohledu jedné postavy formou fiktivního deníku. Vytvořit hru z takového typu literární předlohy bylo pro oba mladé tvůrce výzvou.
Reportáž Veroniky Štefanové o inscenaci Studia Hrdinů Zápisky Malta Lauridse Brigga
„Máme pořád jenom jeden úhel pohledu, který v té knize moc nemáme s kým konfrontovat. Myslím si, že tam je příběh, přestože je rozložen. Není tam ani chronologicky ani retrospektivně. Jsou to asociativně seskládané segmenty z jeho života,“ domnívá se Adam Svozil.
Malte Laurids Brigge je mladý dánský aristokrat, který zosobňuje duchovní i existenciální rozpory v rychle se měnící společnosti počátku dvacátého století. Dvojice režisérů tuto postavu vnímá v určitém směru jako současnou.
Inspirace? Hipsteři
„Malte přichází do velkoměsta jako nováček, a tak poznává velkoměstský život a změněný svět na přelomu století. Tak jsme se snažili hledat nějaký podobný současný typ,“ vypráví Kosová. Inspiraci nakonec našli v hipsterství.
Zabývali jsme se i hipsterstvím, protože je to podle nás nejblíž tomu aristokratickému zjevu ve velkoměstě na přelomu století,“ říká Kosová.
Malta Lauridse Brigga hraje Ivan Lupták. Ztělesňuje tak typ mladého umělce, intelektuála, který má neustálou potřebu se nad životem zamýšlet a analyzovat ho.
Spolu s Ivanem Luptákem v inscenaci účinkují Miloslav Mejzlík, Anděla Blažková, Sára Arnsteinová a Jan Vokrouhlecký.
Oba režiséři i v titulu inscenace uvádí, že se jedná o první část, což zdůvodní už v průběhu dnešní premiéry.