Jako výbuch stovky lahví šampaňského popisují opavští divadelníci novinku letošní sezóny

Do Španělska za nejslavnějším lazebníkem všech dob vás dnes večer zavede Slezské divadlo v Opavě. Na svá prkna totiž uvádí operu Gioacchina Rossiniho Lazebník sevillský. Právem se jí říká jedna z nejlepších operních komedií, protože v ní nechybí vtip, pořádná zápletka ani hudební akrobacie na italský způsob.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Slezské divadlo v Opavě | Foto: opava-city.cz

Pokud vám samotný název nic neříká, stačí se zaposlouchat do některé ze slavných árií. „Většina těch árií a duetů se objevuje i na koncertních pódiích v podstatě každodenně, protože to jsou virtuózní kousky, které si žádný ze světových zpěváků nenechá ujít,“ říká hostující dirigent Tomáš Hanák.

Komediální operu o dvou dějstvím nastudoval ve spolupráci s šéfkou slezské opery Janou Andělovou-Pletichovou. Ona sama výkony hudebníků přirovnává k akrobacii:

Přehrát

00:00 / 00:00

O dnešní premiéře opery Gioacchina Rossiniho Lazebník sevillský ve Slezském divadle v Opavě natáčela Kateřina Daňková

„Tím, že jsou to akrobatické výkony, mi to evokovalo cirkus. Celá ta inscenace je velice cirkusově zbarvená.“

Na scéně ale šapitó nečekejte. Dominuje mu obrovská ženská postava s balkónem ve tvaru poprsí. Právě k němu se hned na začátku upíná hrabě Almaviva, kterého můžete znát i z Figarovy svatby.

„Ve ‚Figarce‘ už ho poznáváme jako takového starého kocoura, který si ještě na poslední chvíli nechce nechat nic ujít. Kdežto tady je to mladý muž v rozpuku, který se teprve se svojí hraběnkou seznamuje,“ vysvětluje Andělová-Pletichová.

V obou případech libreta vznikala na motivy satirických her Pierra de Beaumarchaise, které ve své době dráždily pařížskou smetánku.

Ani Rossiny ale neměl nejdřív s Lazebníkem úspěch. Při jeho premiéře v roce 1816 na jeviště létala shnilá rajčata. Tehdy nikdo z diváků netušil, že se opera bude hrát ještě o dvě století později.

„Každá hudební část je v podstatě láhev šampaňského, a ta se vždy na začátku otevře. Gejzír bublinek a toho všeho by z toho měl lehce vanout. Mám tuhle hudbu rád, protože je nesmírně pozitivní a je v ní plno energie,“ popisuje její kouzlo dirigent Tomáš Hanák.

V nastudování Slezského divadla ji poprvé uslyšíte dnes v 19 hodin.

Kateřina Daňková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme