Jeviště Státní opery poskytne prostor netradičnímu zpracování Jeníčka a Mařenky
Po mnoha letech se na jeviště pražské Státní opery dnešním večerem vrátí titul pro nejmenší diváky. Jedná se o pohádkovou operu německého skladatele Engelberta Humperdincka Jeníček a Mařenka. Režie se ujal Matěj Forman a hudebně operu nastudoval dirigent a současný hudební šéf Státní opery Martin Leginus.
Vedení Státní opery se rozhodlo uvést německou zpěvohru v českém jazyce. Libreto vytvořené Humperdinckovou sestrou Adelheid Wetteovou svěřili českému bohemistovi, germanistovi a básníkovi Radku Malému. Libreto přeložil, přebásnil a pro potřeby české inscenace zadaptoval.
O netradiční podobě opery Jeníček a Mařenka mluvila s jejím režisérem Matějem Formanem Markéta Kaňková
Když tvořil dialogy, inspiroval se především scénářem Matěje Formana.
„Asi nejplodnější fáze z mé strany byla, když Matěj posílal cosi na způsob komiksu, kde už byly předkreslené postavy a návrhy toho, o čem by se měly bavit,“ řekl Radek Malý.
V české adaptaci se objeví nové postavy, jako třeba spánková víla, a v ději bude mnoho posunů. Nejdůležitějším z nich je, že Forman zasadil Jeníčka s Mařenkou do prostředí kočovného divadla.
„Říkal jsem si, ať tedy Jeníček s Mařenkou vychází z chudého prostředí, řekněme z okraje společnosti, ale z prostředí, které já znám a rozumím mu, věřím mu a vím, o čem budu vyprávět. Tam padla volba na to, že Jeníček a Mařenka jsou děti komediantů,“ vysvětlil Forman.
Jeho cílem bylo vytvořit magickou, poetickou inscenaci, která by dětem dala prostor pro jejich fantazii. I proto přizval výtvarnici Andreu Sodomkovou, která vytvořila scénu i kostýmy.
Speciální obsazení
Do hry zapojil i loutky. Vyřešil tak problém, že Humperdinck napsal obě hlavní postavy pro ženské hlasy. Ježibabu bude ve Státní opeře naopak zpívat muž.
„Role ježibaby může být zpívané mezzosopránem i tenorem a my se rozhodli, že půjdeme cestou, že bude zpívaná mužem, protože si myslíme, že je to vtipnější, a máme dva vynikající představitele,“ prozradil Martin Leginus.
Slavná pohádka bratří Grimmů se v historii stala námětem pro řadu umělců. Na konci 19. století ji zhudebnil německý skladatel Engelbert Humperdinck. Jeho operu si okamžitě zamilovalo publikum na celém světě. V Německu je vůbec nejhranější operou.
Oblíbil si ji i současný hudební šéf Státní opery Martin Leginus. Uvést v Praze titul pro nejmenší diváky toužil už dlouho.
„V repertoáru Státní opery mi chybělo dílo pro rodinného diváka, pro rodiny s dětmi. Potřeboval jsem mít dílo, které bychom mohli doporučit rodičům,“ vysvětlil výběr.