Na závěr 30. Prix Bohemia Radio se předávala i jedna z cen Thálie

Slavnostním předáváním cen ve Studiu 1 na Vinohradské třídě skončila Mezinárodní přehlídka rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio. Poprvé v její třicetileté historii ji hostila přímo historická budova Českého rozhlasu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Český rozhlas | Foto: David Tesař

Rozhlasové drama se hodnotilo hned první den, diskuze nad jednotlivými hrami zavedla tvůrce i k tomu, jak vlastně pracovat s propojováním ruchů, hudby a mluveného slova.

„Mně se strašně líbí zvuk přírodnin, když se prolíná zejména do klasické muziky. Když jsem teď natočila audioknihu Smrt v Benátkách, tak ten Mahler tam prostě jde a příboje také,“ myslí si dlouholetá rozhlasová režisérka Hana Kofránková.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ohlédnutí za jubilením ročníkem Mezinárodní přehlídky rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio připravila Eva Rajlichová

Druhý den Prix Bohemia Radio byl ve znamení dokumentu a i pro běžného návštěvníka bylo zajímavé vyslechnout si kultivované hodnocení porotců.

Festival Prix Bohemia Radio je jedním z mála míst, kde je v dnešní poněkud hektické době čas a prostor přemýšlet třeba o tichu, tak jako jeden z porotců - německý dokumentarista Ulf Köhler v debatě nad dánským dokumentem veteráni:

„Pro mě bylo jedním z nejzajímavějších zvuků - a prosím nežertuji - ticho. Bylo to někdy ke konci toho dokumentu, a člověk opravdu pocítil tu sílu ticha. Potom tam patřičně vyzněly výpovědi postav.“

Mezinárodní festival Prix Bohemia Radio | Foto: David Tesař

Nad podobou současné rozhlasové žurnalistiky se zamýšleli reportéři na workshopu vedeném Lubomírem Smatanou.

„Průvodcem je reportér, vše řekne nebo naznačí. Celý problém obnažuje nebo popisuje a respondent je vlastně jen kořením reportáže,“ vysvětlil reportér Lubomír Smatana.

Rychlý vývoj rozhlasové žurnalistiky

Semináře se účastnil dlouholetý rozhlasový pedagog Josef Maršík, který působí na Fakultě sociálních věd v Praze. Rozhlasová žurnalistika se podle jeho názoru rychle vyvíjí:

„Také jazyková úroveň musí být v pořádku, nejen stylistická nebo interpretační.“

Jedno z udělených ocenění byla také Thálie 2013 za herecký výkon v rozhlasové hře, kterou získala Taťjana Medvecká:

Přehrát

00:00 / 00:00

O přehlídce Prix Bohemia Radio mluvil v Ranním interview Radiožurnálu ředitel Centra uměleckých těles, soutěží a přehlídek Jan Simon

„Mám pocit, že rozhlas si stále drží velmi dobrou úroveň, co se týká textu. Mnohdy v jiných médiích bych řekla, že ta úroveň je slabší.“

V kategorii drama získal cenu režisér Aleš Vrzák. Uspěl také zpravodaj Českého rozhlasu v Polsku Petr Vavrouška. Jeho reportáž o případech pedofilních duchovních v Polsku vyhrála v kategorii zpravodajský příspěvek.

Večerní předávání cen se neslo v duchu improvizace divadla VOSTO5.

„Večer byl nesmírně zábavný, měl obrovský spád. Z toho, co nebývá až příliš zábavné, protože každý oceněný se potřebuje určitým způsobem vyjádřit, se stalo jakousi fiktivní rozhlasovou hrou, která posluchače Českého rozhlasu 2 dosti pobavila, včetně těch, kteří předávání sledovali on-line na webu Českého rozhlasu,“ pochvaluje si ředitel Centra uměleckých těles, soutěží a přehlídek Jan Simon.

Přehlídka Prix Bohemia Radio přilákala tři tisíce návštěvníků, příští rok bude možná bohatší o novou soutěžní sekci rozhlasová reportáž.

Prix Bohemia Radio 2013 | Foto: Vladimír Staněk

Eva Rajlichová, mkp, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme