Národní divadlo a Státní opera budou muset najít nové cesty financování

Stále není jasné, jestli bude mít Praha jeden nebo dva operní a baletní domy. O dalším osudu Státní opery a Národního divadla bude rozhodnuto za měsíc, kdy ministerská komise odtajní své představy o těchto divadlech. Členové komise ministerstva kultury se shodují, že obě scény změnu potřebují.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Státní opera Praha | Foto: Tomáš Adamec

Český rozhlas oslovil některé z nich a většina je přesvědčena, že Národní divadlo ani Státní opera nemůžou fungovat tak, jako dosud, jejich model se přežil. S podobnými problémy se potýkají i jiné evropské operní domy a některé z nich už nový směr našly. Příkladem může být Královská opera v Londýně.

„V současné době každý velký operní dům řeší zásadní ekonomické problémy, ale pro skutečnou evropskou metropoli je prestižní záležitostí mít ve městě operu. Je to pro ni taková vizitka, která svědčí o kulturnosti obyvatel,“ potvrdila ředitelka Královské opery v Londýně Elaine Padmore. Před dvaceti lety vedla Královskou dánskou operu v Kodani, před deseti lety se stala šéfkou Královské opery Covent Garden v Londýně.

Přehrát

00:00 / 00:00

S ředitelkou Královské opery v Londýně Elaine Padmore mluvila Michaela Vetešková

„Proto musejí divadelníci víc přemýšlet o tom, jak operu uživit, protože operní inscenace patří k nejnákladnějším záležitostem v uměleckém světě. Manažeři divadel musejí být nápadití v tom, jak zajistit pro operní dům dostatek peněz. Ale ne tak, že zvednou ceny vstupného, naopak, peníze z prodaných lístků by měly být jen součástí celkového financování, protože lidé hodně přemýšlejí o tom, jestli jim ta cena lístku ještě stojí za to.“

„Ti, kteří v operním domě pracují, musejí stále hledat nové cesty a možnosti, jak divadlo financovat. Motivovat sponzory k tomu, aby dávali peníze právě do opery,“ říká sopranistka a vystudovaná klavíristka Elaine Padmore.

Před patnácti lety byla Covent Garden skoro před krachem, neměla peníze a málokdo do ní chtěl investovat. Začali bojovat o přežití. O chodu divadla se nebáli přemýšlet jinak, otevřeli se novým věcem, začali dělat větší byznys. Nelehkou situaci zvládli a vyšli z ní posíleni. Londýnská opera se stala mnohem životaschopnější a silnější.

Ředitelka Královské opery v Londýně přiznala, že nezná detailní informace o plánech ministerstva kultury zreformovat Státní operu a Národní divadlo. Zdůrazňuje ale, že pro Prahu je důležité, aby měla kvalitní divadelní dům, srovnatelný s dalšími významnými divadly Evropy.

Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme