Pod Národním divadlem se opravují zchátralé historické tunely

Začala generální oprava tří historických tunelů pod pražským Národním divadlem. Vedou k Vltavě a jsou v tak špatném stavu, že by se mohla propadnout silnice, která vede nad nimi. Rekonstrukce bude trvat do příštího jara a bude stát 122 miliony korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ing. Vlastimil Dvořák ukazuje narušené klenby z cihel v tunelu číslo 2. Ten je takřka v havarijním stavu. | Foto: Filip Jandourek

Reportérka Českého rozhlasu Michaela Vetešková vstoupila do podzemí Národního divadla spolu s dalšími novináři, aby v červené helmě a zelené vestě natočila reportáž. Nejprve navštívili tunel číslo dva.

Tunely číslo dva a tři vznikly ještě předtím, než stálo Národní divadlo. Přepravovalo se jimi zboží z vltavských lodí. „Tento tunel je v nejhorším stavu a bude součástí nového tunelu velkého. Dojde ke spojení tunelu tři a tunelu dva,“ popisuje Vlastimil Dvořák z Metrostavu.

Výška tunelu je přibližně půl druhého metru, návštěvníci se musí krčit. Divadelní kritička Jana Machalická vzpomíná: „Když se jezdilo v dobách mého dětství na lodičkách ze Žofína, dalo se do těch tunelů částečně vjet.“


Divadlo uvažuje o využití lodní dopravy

Po takto zásadní opravě bude možné tunely využívat asi 150 let, a Národní divadlo proto uvažuje o jejich dalším využití. Mohly by se jimi přepravovat dekorace z jeviště historické budovy k Vltavě a po řece pak dál do budoucích skladů Zlaté kapličky.

Těmto plánům říkají alespoň v Národním divadle „Růžičkovy vize“, protože jejich zastáncem je technicko-provozní ředitel Miroslav Růžička, který provádí v tunelu číslo jedna. Ten vznikl při opravě Národního divadla v roce 1983 a není až tak v havarijním stavu jako tunely starší. Je oplechován kvůli snadnějšímu čištění, pod plechem jsou skryty geotextilie.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Michaely Veteškové přibližuje započatou rekonstrukci tunelů

Kvůli odpadávání omítky se ale lidem v divadle hůře dýchá, protože tudy vede vzduchotechnika. „Tunelem se nasává vzduch pro Zítkovu část historické budovy, což je ta divácká část,“ vysvětluje Růžička.

Ředitel Národního divadla Ondřej Černý dodává, že v divadle bude po dobu rekonstrukce tunelů také hůře fungovat hůř.

„Tunely se dílčím způsobem opravovaly i v minulosti, ale při té zásadní rekonstrukci Národního divadla v roce 1983 se právě to trochu odfláklo. Na to, o co se teď pokoušíme, tedy vidět hodně dopředu, do budoucna, tenkrát nebyl čas,“ podotýká.

Tramvaje jsou odkloněny, auta jezdí nad jámou

Oprava tunelů komplikuje dopravu na Masarykově nábřeží. „Doprava od Mánesa směrem na sever je kompletně vedena do Divadelní ulice a doprava, která vede druhým směrem, bude po několika etapách vedena přes stavební jámu,“ informuje zástupce Metrostavu Radovan Aulík.

Dvakrát pak bude Masarykovo nábřeží totálně neprůjezdné, a to během čtrnáctidenních výluk – první od 10. června a druhá kolem 15. listopadu.

Cílem stavebníků je vrátit Pražanům k Vánocům – konkrétně 15. prosince – tramvajovou linku číslo 17 do její původní trasy.

122 milionů za opravu tří tunelů zaplatí ministerstvo kultury, hotová by měla být do příštího jara.

Michaela Vetešková, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme