Pražské komorní divadlo uzavřelo svou více než desetiletou historii

Pražské komorní divadlo získalo řadu cen, stálé publikum i přízeň kritiky. Přesto dnes odehrálo své poslední představení v divadle Komedie. Novou divadelní sezonu tu už začne jiný soubor.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pražské komorní divadlo v Komedii končí | Foto: Divadlo Komedie

Hodina, ve které jsme o sobě neviděli, tak se jmenuje hra Petra Handkeho, která uzavřela více než desetiletou historii Pražského komorního divadla. Soubor byl i podle reakcí diváků na české scéně něčím výjimečným.

„Pouštěl se do věcí, do kterých by se jiné soubory vlastně ani nepustily. V kulturním světě by se tohle nestalo, vážili by si instituce, která má spoustu cen, jezdí do světa a propaguje tak českou kulturu," komentují situaci diváci.

Respektovaný soubor končí proto, že jeho ředitel Dušan David Pařízek nemohl za stávajících podmínek, které nabízí grantová politika hlavního města Prahy, odvádět, jak říká, svou práci na sto procent. Kvůli chybějícím financím musel mimo jiné odkládat velké produkce, třeba plánovaného Švejka.

„Myslím, že to kromě jiného je také vnitřní rozhodnutí pana ředitele Pařízka. Někdy někdo napsal, že je dobré končit ve chvíli, kdy je člověk na vrcholu,“ říká k zániku Pražského komorního divadla radní pro kulturu Václav Novotný z pražského magistrátu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Situaci kolem zániku Pražského komorního divadla sledovaly reportérky ČRo Eva Rajlichová a Zuzana Filípková

Komedie se také pyšnila výrazným hereckým souborem, zářili tu například Martin Finger, Roman Zach nebo Martin Pechlát. Ten od září nastupuje do Národního divadla.

Soubor se stal nejoceňovanějším divadlem posledního desetiletí. Třikrát získal titul Divadlo roku v rámci Radokových cen.

Pražské komorní divadlo označovala česká divadelní kritika téměř jednomyslně jako jediný český soubor evropského formátu. Dramaturgie byla zaměřená na modernistickou klasiku, německojazyčné hry a také na práce překračující rámec klasické činohry.

Cennou zkušenost představovala možnost pracovat v něm i pro herečku Gabrielu Míčovou.

„Protože jsme byli malý soubor, tak jsme byli hodně časově vytíženi. Všichni jsme hráli pomalu ve všem, takže jsme tady trávili skoro více času než s našimi rodinami a dětmi. Bylo to tak intimní a tak intenzivní, že teď opravdu zažíváme takový stav rozchodu,“ říká herečka Míčová.

Ústřední postava pražského komorního divadla jeho ředitel, režisér, autor a scénograf Dušan David Pařízek má pocit, že právě díky pražskému komornímu divadlu svým způsobem dospěl.

„Bylo možné zapojit se do dění v zemi, kterou jsem poznat chtěl a možná jsem ji do jisté míry díky tomuto divadlu poznal víc, než mi bylo příjemné,“ dodává Pařízek.

Zuzana Filípková, Eva Rajlichová, Maňourová Anna Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru